Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

byta värmepaket Golf 3:a

Startad av ragge · 2006-04-13 · 15 svar

raggeTrådstart
finns det någon som vet hur & hur bökigt det är att byta värmepaket på en Golf 3:a årsmodell -93 utan ac. Den går upp till 87 grader & jag har bytt termostat , spolat paketet men det hjälper inte. Värmen är nästan obefintlig om det är ca -10 grader ute.
savanna
DET ÄR JÄTTEBÖKIGT MAN MÅSTE RIVA AV HELA INSTRUMENTPANELEN !!!
det tar ca 5-8 timmar för en otränad och lika långtid att sätta tillbaka den.

innan du gör det några frågor

hur länge har du haft bilen ??

har du hällt i kylarcement / tätning ?? ärd et troligt att förra ägaren gjort det ??

Det kan vara viren som öppnar & stänger värmekranen som det är fel på
som drivs av ratten med rött och blått på
har för mej att värmen är på alltid på den bilen och att reglaget bara reglerar ett spjäll / lucka som blandar kall och varm luft.

Luktar det glykol i bilen ?? = sött - immar det på rutorna ?

är det vått på golvet sidan om kardantunneln ?

gör en sökning här på motorforumet porova olika ord tex värmepaket golf eller dålig värme etc låt fantasin spela och du hittar andra som haft samma problem
savanna
Om värmeelementet är igensatt kan det hjälpa med en kylarrensning finns att köpa på biltema - macken etc men då kanske det börjar läcka nånstans som kylartätning har täppt till

då får du fixa orsaken ( där det läcker )
elfixaren
Ett väldans meck vid värmepaketsbyte. Tog ca: 6 timmar på en Passat -93 och dom är lika krånglig tror jag. Hoppas du slipper riva.
slirfeldt
Verkar då knöligt med en liten Golf då,, själv byte jag nyligen värmepaketet i egna Caravellen där det för utom knölet med att både tömma och fylla ACen, var det jobbet enkelt gjort på en timme och utan att ens röra instrument panelen.

Men för att komma vidare med hjälp osv, bör du ge svar på ovanstående frågor,,, :-)
savanna
TYVÄRR förmodligen Många nya medlemmar som registrerar sig och skriver en fråga , sen aldrig kollar om han fått svar....
patrik_hbg
TotteHBG wrote:
TYVÄRR förmodligen Många nya medlemmar som registrerar sig och skriver en fråga , sen aldrig kollar om han fått svar....

Tyvärr har jag inte kunnat kolla om jag fått nåt svar p.g.a datakrash , men nu är jag med igen.

Har kollat att det inte läcker nånstans , motor tempen är normal (87 grader) . spjället öppnar fullt , så troligtvis åker jag nog på att byta cellpaketet (suck) , om det inte finns någon som har nåt annat förslag.
slirfeldt
Verkar knepigt men du skulle vad det verkar kolla upp lite mer innan dödsdommen för värmepaketet sker, och av frågorna i övriga inlägg här.

Ja det är annars korrekt med dessa passerar konstant motorvärme genom värmeelementet, med ett luftspjäll som sedan justerar temperaturen, om det nu är så enkelt att denna hängt sig för dig.
savanna
kanske så enkelt som luft i värmepaketet - sök i det övre blåa fältet på luft i kylsystemet eller likn

savara på de andra frågorna jag skrev om ovanför
patrik_hbg
spjället har inte hängt sig iallafall , men ska kolla om det är luft i systemet men tvivlar på att det är det.
patrik_hbg
har kollat nu men det finns ingen luft i systemet som det verkar , va f***n ska man göra , tror jag lämnar in den på berners.
savanna
hur kollade du om där var luft i systemet ??
patrik_hbg
lossade på övre slangen på paketet och där kom det då bara vatten , men nu är problemet löst iallafall , bytte bort bilen mot en Volvo 850 -94 istället , så man kan ju säga att jag skickade problemet vidare.

Tack för all hjälp iaf.
savanna
det var rätt fast vissa bilar skall luftas med 3-4000varv på motorn när man gör det
savanna
Lycka till med 850:n då !!!

Fler trådar i Hjälpforumet Bil