Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Byta ventillyftare

Startad av G-ibo · 2006-06-26 · 1 svar

G-iboTrådstart
Ventiltick kommer då motorn är kall,,, och även när man gasar på ordentligt när motorn är varm,,, troligen ventil lyftare....hydraliska ventiler... Men hur vet man om kamaxeln är skadad och måste man byta alla lyftare,, (det bästa för motorn) ????????????????????????


Audi 2,3 coupe-89
Jason
Jag har aldrig kollat det här felet på en Audi men däremot på Saabar och jag skulöle tro att det är ungefär samma princip på Audin. Starta bilen och låt den gå i ett par minuter men inte så länge så att ticket försvinner. Ta sen av ventilkåpan och tryck på varje ventillyftare med en bred skruvmejsel. Om någon lyftare fjädrar mer än nån annan "helst så ska lyftarna vara heltstumma" så är det den/de lyftarna som du ska sikta in dig på. Det låter ju inte som kamaxelfel om det försvinner med varm motor men eftersom du ändå har lyft av ventilkåpan så är det ju bara att kolla så det inte är några repor i kamaxeln alt att det inte har försvunnit nåt material på någon kamaxelnock.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil