Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Byte av luftmassamätare, Corsa 1,0 -98. Vad gick fel?

Startad av martini · 2009-04-17 · 1 svar

martiniTrådstart
Hej!

Har gett mig på att byta luftmassamätaren på min Corsa 1,0 12v -98. Jag felsökte den gamla genom att koppla ur den, och fick tillbaka min trevliga pigga lilla bil. Nu när jag satt dit den nya (beg. i bra skick från en skrot) är bilen i ännu sämre skick. Förut kunde jag köra något sånär hyffsat så länge jag inte gasade mer än c:a 50-60%. Nu är det knappt 20-30% gas, så börjar den bete sig dåligt. Fick halta de två milen till jobbet idag med snitt på 50-60 km/h på 90-väg...

Det kändes inte som några oklarheter för mig när jag bytte luftmassamätaren igår, väldigt enkelt att lossna på två spännband, koppla ur kontakten, dit med den nya (kollade först givetvis att den satt åt rätt håll och att artnr på delen var exakt samma).

Frågan är; bör det göras något mer? Jag har t.ex. inte gjort bilen strömlös, är det kanske vits att göra det? Detta är ju elektronik, så det kanske görs någon annan kalibrering när boxen vart strömlös?

Tänkte koppla ur kontakten innan jag kör hem i eftermiddag, vad är det (förutom miljön) som tar stryk av det?
berit
Om du är säker på att din "nya" begagnade lmm är 100% frisk finns det antagligen fler fel på bilen. Adaptionen kan spela roll men antagligen inte så mkt som du beskriver.

När du kopplar bort lmm går ju bilen i "limphome" (felsäkert läge), då bortser styrdonet från många saker och tillämpar förutbestämda värden från olika givare.

Lmm är kända för att orsaka problem och jag säger inte att den inte är trasig, men att genom att koppla bort lmm kan det hända att du fick styrboxen att bortse från det verkliga problemet och du blev lurad :(

Jag tycker du ska göra en felkodsavläsning. Det finns helt säkert felkoder på lmm eftersom tändningen varit på med kontaktstycket av. Kanske finns där ngn mer intressant information. Om den första lmm var kass finns kanske felkoder på lambdasond också ("fueltrim longterm").
Skriv upp allt :utrop och radera. På dom flesta bilar "nollas" adaptionen vi radering, kanske räcker det, annars får du köra en sväng och se vilka nya koder som dycker upp.

Gör dom vanliga kontrollerna av vakuumslangar osv.

Om bilen går bättre i limphome är det bättre att köra så, än med en hel muppig bil, dock ska du åtgärda felet snarast då det inte är bra för katalysatorn att åka i limphome, tenderar att gå fett med onödigt hög värmeutveckling i "katten" som följd, den kan pajja....

På den käcka motorn :upp blir väl inte bränsleförbrukningen påfrestande ens i limphome, men lite ökar det nog :ner

Glöm inte att berätta hur det går / löst sig!!

Fler trådar i Hjälpforumet Bil