Om du är säker på att din "nya" begagnade lmm är 100% frisk finns det antagligen fler fel på bilen. Adaptionen kan spela roll men antagligen inte så mkt som du beskriver.
När du kopplar bort lmm går ju bilen i "limphome" (felsäkert läge), då bortser styrdonet från många saker och tillämpar förutbestämda värden från olika givare.
Lmm är kända för att orsaka problem och jag säger inte att den inte är trasig, men att genom att koppla bort lmm kan det hända att du fick styrboxen att bortse från det verkliga problemet och du blev lurad :(
Jag tycker du ska göra en felkodsavläsning. Det finns helt säkert felkoder på lmm eftersom tändningen varit på med kontaktstycket av. Kanske finns där ngn mer intressant information. Om den första lmm var kass finns kanske felkoder på lambdasond också ("fueltrim longterm").
Skriv upp allt :utrop och radera. På dom flesta bilar "nollas" adaptionen vi radering, kanske räcker det, annars får du köra en sväng och se vilka nya koder som dycker upp.
Gör dom vanliga kontrollerna av vakuumslangar osv.
Om bilen går bättre i limphome är det bättre att köra så, än med en hel muppig bil, dock ska du åtgärda felet snarast då det inte är bra för katalysatorn att åka i limphome, tenderar att gå fett med onödigt hög värmeutveckling i "katten" som följd, den kan pajja....
På den käcka motorn :upp blir väl inte bränsleförbrukningen påfrestande ens i limphome, men lite ökar det nog :ner
Glöm inte att berätta hur det går / löst sig!!
När du kopplar bort lmm går ju bilen i "limphome" (felsäkert läge), då bortser styrdonet från många saker och tillämpar förutbestämda värden från olika givare.
Lmm är kända för att orsaka problem och jag säger inte att den inte är trasig, men att genom att koppla bort lmm kan det hända att du fick styrboxen att bortse från det verkliga problemet och du blev lurad :(
Jag tycker du ska göra en felkodsavläsning. Det finns helt säkert felkoder på lmm eftersom tändningen varit på med kontaktstycket av. Kanske finns där ngn mer intressant information. Om den första lmm var kass finns kanske felkoder på lambdasond också ("fueltrim longterm").
Skriv upp allt :utrop och radera. På dom flesta bilar "nollas" adaptionen vi radering, kanske räcker det, annars får du köra en sväng och se vilka nya koder som dycker upp.
Gör dom vanliga kontrollerna av vakuumslangar osv.
Om bilen går bättre i limphome är det bättre att köra så, än med en hel muppig bil, dock ska du åtgärda felet snarast då det inte är bra för katalysatorn att åka i limphome, tenderar att gå fett med onödigt hög värmeutveckling i "katten" som följd, den kan pajja....
På den käcka motorn :upp blir väl inte bränsleförbrukningen påfrestande ens i limphome, men lite ökar det nog :ner
Glöm inte att berätta hur det går / löst sig!!