Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

byte av termostat s80

Startad av s80 · 2009-01-10 · 8 svar

s80Trådstart
min bil går inte upp i temp riktigt..måst ju vara termostaten..
nästan ingen värme heller i bilen!!!!
rollet
Jag har för mig att den sitter bakom kamremmen (!) vilket ju gör en kylvattentemperaturs-mätning innan ett ev. termostatbyte ganska lockande. Om det är fel på tempgivaren istället så tjänar du många sköna timmar...
slirfeldt
Ja är den så pass "inbakad" som dessvärre bara blir vanligare och med det heller inte allt för lätt att byta den, så är det verkligen värt att kolla upp att den tex håller sig stängd innan motorn kommit upp i värmen.

Så känn där man nu kommer åt,, kring kylaren och dess slangar att dess inte blir med än max ljumna under tiden som motorn blir varma, som alltså inte bör blir det först då motorn nått närmare drifts temperatur, men om det är som du misstänker att motorn inte komer upp riktigt kan det så vara termostaten som inte hänger med längre, såväl som det kan vara givarfel om motortemperaturen är bra.
polco
Om det är en 5-cyl bensinmotor så sitter termostathuset överst på motorn där den övre kylarslangen går in till motorn.

Den sitter med 2 st torx-skruvar och dröjer cirka 10 minuter att byta.
slirfeldt
Ja i så fall är ett byte av den betydligt enklare och ser iaf ut så här: https://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=621211&CarReference_ID=5935&CategoryType_ID=1
polco
För allmän info så är det den sexcylindriga dubbelturbomotorn som som har en krånglig termostat.

Denna termostat byts alltid vid 16000milaservicen i samband med kamremsbytet.
ThornBjorn
,,,,,,,,,,,,,,,,
Meken
s80 vilken motor har du ??
ThornBjorn
@Totte680 40303 wrote:
s80 vilken motor har du ??


2,4.. har bytt redan,, gick så bra så... o tempen gick upp,,,
varmt o härligt i kärran igen..:)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil