SstrumpanTrådstart2006-03-18Hejsan, någon som kan säga om det är svårt och jobbigt att göra det själv (har ej gjort det tidigare själv)? vad skall man tänka på? vart skulle man kunna köpa en kylare billigast? mvh
Har inte själv bytt kylare på just en 440, men det bör inte vara några problem med en sådan,, jobbet kanske är mer att lossa detaljer runt själva kylaren och ser kylvattnet för gegigt ut så är ett byte att rekommendera när man ändå tappar ur det mesta.
Vart man köper kylaren har förmodligen mindre betydelse prismässigt, men några tips är Mekonomen, Meca, Micro osv.
Tack för svaret. Den började spruta/läcka kylarvatten igår så den måste bytas och vattnet blir isåfall nytt också.
Kan man hitta begagnat som man kan tänkas anväda istället för nytt (kostade relativt mkt med kylare..)?
mvh
Peter H wrote:
Har inte själv bytt kylare på just en 440, men det bör inte vara några problem med en sådan,, jobbet kanske är mer att lossa detaljer runt själva kylaren och ser kylvattnet för gegigt ut så är ett byte att rekommendera när man ändå tappar ur det mesta.
Vart man köper kylaren har förmodligen mindre betydelse prismässigt, men några tips är Mekonomen, Meca, Micro osv.
Jo man kan ju alltid söka och se vad man kan få tag på, men som skrotarna numer tar ut för begagnade delar så är det fråga om det ens är värt det och det man får bara.
För kylare är rena förbrukning grejor och efter en sökning så går en sådan till din bil på runt 1700:- hos Mekonomen och Meca, kan även vara idé att kolla med Volvo.
Jag skulle iaf (om ekonomin tillåter) klart rekommendera en ny kylare, då det rör sig om en så pass viktig komponent och att man eventuellt slipper göra om momentet inom snar framtid igen.
jag har hört att man kan hälla i nåt slags av tätningsmedel i kylaren och täta hål. Är det något att testa tycker du?
Peter H wrote:
Jo man kan ju alltid söka och se vad man kan få tag på, men som skrotarna numer tar ut för begagnade delar så är det fråga om det ens är värt det och det man får bara.
För kylare är rena förbrukning grejor och efter en sökning så går en sådan till din bil på runt 1700:- hos Mekonomen och Meca, kan även vara idé att kolla med Volvo.
Jag skulle iaf (om ekonomin tillåter) klart rekommendera en ny kylare, då det rör sig om en så pass viktig komponent och att man eventuellt slipper göra om momentet inom snar framtid igen.
strumpan wrote:
jag har hört att man kan hälla i nåt slags av tätningsmedel i kylaren och täta hål. Är det något att testa tycker du?
Absolut inte.
Det ger mer problem än det löser.
Precis,, möjligtvis som en ytterst total nödlösning i så fall, för som sagt dessa medel gör oftast mer skada än nytta, men ska du ändå pröva så använd ett bättre (dyrare,,) sådan som typ Bars leak (hos tex Mekonomen), även om Bosse bilmek tipsat om att använda äggvita eller kanel som tätningsmedel.
Med Bars leak har jag visserligen fått några "nödbilar" täta med och som i stort bara droppat i från som sedan hållit tätt osv men sörjan som blir kvar ser inget vidare ut,, men som sagt satsa helst på en ny/are kylare det fungarerar i alla fall i längden, det är mitt råd av stor erfarenhet.
Tips köpte en ny kylare BILLIGT hos någon som fixade kylare i kristianstad
jag fick den för 1000:- fabriksny till golf 3 med lilla motorn 1,6 tror han pröjsade frakten också... om det sen var en udda han ville bli av med eller ??? vet jag inte.
Kristianstads Kylarrenovering AB - Kristianstad
Tel. 044-12 10 00
Bomg. 10, 29159 KRISTIANSTAD
Ja det är förstås en möjlighet att hitta någon som fortfarande renoverar kylare och då blir dom självklart som nya och kan klart vara idé att kolla upp och med Bussgods behöver det inte kosta speciellt mycket heller.
jag hade kollat på mekonomen innan och det var frågan om 1700:-
den jag köpte var fabriksny
många bilskrotar säljer nya delar till bra priser som de köpt kanske från egen direktimport , jag köpte värmelement till golfen för 620:- från nån skrot i norrland som jag hittat på
www.bildelsbasen.com eller
www.laga.se
medan mekonomen tog 980:-
bara gå in och sök som vanligt där ( inte så svårt ) hittar du nåt ring och kolla med dem .
det var häggs bildemontering i Illsbo som jag handlade på
tackar för svaren. jag köpte min ny på www.kylarjonsson.se kostade endast 1100 kr, billigast hittills. sedan var det bara att byta.
Internet är ett fantastiskt forum att söka grejor 1100:- låter helt okej.... kollade du med Häggs bildemont ??
och den i kristianstad