Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

byte kylare vw trasporter

Startad av norgefiskarn · 2009-07-26 · 1 svar

norgefiskarnTrådstart
Någon som vet hur man byter kylare på en vw transporter tdi?
Rimsky
inte direkt en vw men hämtat från volvo sen får du ha öga och avgöra om det är mer eller mindre som ska demonteras.

1.Ställ värmereglaget på full värme.
2.Tag försiktigt av locket på expansionstanken. Om vätskan är varm finns annars risk att den genom övertryck sprutar ut och ger brännskador. (A)
3.Ställ ett uppsamlingskärl under motor och kylare för att samla upp vätskan som ska tappas av.
Vätskan får inte tömmas direkt i avloppet eftersom den innehåller miljöskadliga ämnen.
4.Demontera avtappningspluggen på motorblockets högra sida. (I)
5.Lossa nedre kylarslangen vid kylaren för att tappa ur all kylvätska. Vrid loss slangen från anslutningen. Använd skruvmejsel eller kniv som hjälp. (F)
6.Lossa skyddskåpans två skruvar i ovankant. Lyft kåpan och låt den vila över fläktvingen. (G)
7.Lossa även den övre kylarslangen (H) samt de två slangarna till expansionstanken. (B)
8.Lossa de två konsollerna med gummikuddarna som håller kylaren. Var noga med att få med distanshylsorna som sitter i gummikuddarna. Använd 10/11 mm lednyckel. (J)
9.Lyft av kylaren och gör därefter rent runt kylarens placering i frontstycket.

hämtat från: https://www.volvocars.com/se/salesandservices/NicePrice/GorDetSjalv/Pages/kylsystem.aspx

Fler trådar i Hjälpforumet Bil