Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

byte styrenhet Felicia

Startad av felix62 · 2010-05-30 · 3 svar

felix62Trådstart
Är det någon som vet om det behövs ngt mer än att bara mekaniskt byta styrenheten? Ersättningsstyrenheten är av exakt samma sort men bilen startar inte...:(:eek:
berit
Antar att din bil har första generationens immobilizer..."Immo 1". Annars finns instruktioner för senare immo också att hämta från samma ställe....:h

Här kommer en instruktion...förutsätter att man har Vagcom el som diagnosinstrumentet nu mer heter "VCDS".

https://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Immobilizer_I_ECU_Swapping

Sammanfattningsvis...Du behöver para ihop motorstyrboxen med bilens immo...:o

Det svåra är att skaffa inloggningskoden till immon, ibland kan firman som sålt bilen ny vara hygglig och lämna ut den :upp, men det finns även programvaror för att "hacka" ut sådan information ur berörd styrbox (immo-låda el kombi-instrument) tex "VagTacho" :r, annars är det auktoriserad verkstad som gäller....

Måste man byta styrenhet på en gammal bil kan man tänka sig att byta hela "kittet" om man får ett bra pris....dvs motorstyrbox med parad immo + nycklar och t-lås till immon :D

Är du säker på att styrboxen är trasig :fraga
Hur kom du fram till det :fraga
zorro115
Motorn hickar till (slocknar) under färd till dess att man släpper efter lite på gasen. Har tolkat det som att bränsleinsprutningen stryps. Egehneten försvinner om man slår av o på tändning under färd. Då uppstår inte felet mer på den resan.......
berit
Skumt, men typiska symptom på att varvtals-signalen försvinner....Vad händer med varvräknaren då motorn slocknar :fraga Ligger den kvar på det varvtal som den levande krafter driver upp motorn i, eller faller den platt till noll...alltså utan att du trampar ur el lägger ur växel :p

Fler trådar i Hjälpforumet Bil