Mmasse13Trådstart2010-02-09Byte växellåda kopplings osv nu startar inte bilen innan gick den kanon bra,jag får bensin men ingen gnista till tändstift??? mvh masse
Gå över kablar o kontakter du har lossat igen o igen.
Felet ligger till 99% i något som man tidigare grävt i tidigare i såna tillfäller.
har den en vevaxelgivare i bakkant på motorn?
hej nej den har ingen vevaxel givare,men jag ska gå igenom alla kablar osv kanske nåt jord fel??
Ja helt klart är det någon kabel eller kontaktstycke som lossats på, till nämda jordfel som tänkbara orsaker, men vad gäler det för årsmodell? Har en del reparationshandböcker för dessa. :-)
En kollega tipsade idag om detta fenomen.
Bak på motorn sitter det 2 lika kontakter, en går til en tempsensor och den andra är vevaxelsensorn.
Kopplar du de fel så startar inte motorn pga avsaknad av vevaxelsignalen.
Smart av ford att göra 2 lika kontakter brevid till en så pass viktig sak:ner
Stämmer bra det och dom båda är av så kallade boschkontakter och är väldigt lätta att förväxla,,, med död motor som följd.