DdeepdiverTrådstart2004-01-29Tjaba!
Jag har en Camaro -86 med Chev 305 motor. (Cross port injektion) 249 Hp. (Orginal och allt)
Jag tror att den drar för mycket bränsle (1.2 l/mil). Den bör enligt vad jag har fått höra från flera håll endast dra strax under litern. Det sitter en 700-låda med låsning på har jag för mig.
Ibland lyser service-lampan. Vet ingen här i kring som har en sådan dator.
Kan det vara lambdasonderna som gett upp?
Tacksam för svar, ////Johan
Allt är mycket baronende på körstil & hur mycke landsvär du har åkt när du räknat ut hur mycke den drar, själv får jag inte min V70N T5 av årsmodell 00 att dra under 1,3. & den är helt fel fri!
vanligt på den motorn är att EGR-systemet strular & då tänds serv lampan ibland
Tack för svaret!
Det är landsvägskörning jag pratar om.
Jag vet inte om det sitter nån EGR på min. Brukar det verkligen sitta EGR på insprutningsmotorer?
Jag har däremot luftpump. I och med att jag tagit bort katalysatorn (fanns ändå inget i den), så spärrade jag lufttilloppet från pumpen till katten. Det som kan ha hänt är att lambdasonderna på grund av den extra lufttillsatsen känner av för mycket syre i avgaserna och fettar upp blandningen.
MVH ////Johan
Egr har inget med förgasare eller insprutning att göra, så den kan återfinnas på båda motortyperna.
Egr ventilen återleder avgaser till insuget för förbränning en gång till, konstigt nog oftast ( alltid ? ) från bara den ena sidan på en v motor.
Den andra sidan kanske innehåller renare avgaser :q
deepdiver wrote:
Tack för svaret!
Det är landsvägskörning jag pratar om.
Jag vet inte om det sitter nån EGR på min. Brukar det verkligen sitta EGR på insprutningsmotorer?
Jag har däremot luftpump. I och med att jag tagit bort katalysatorn (fanns ändå inget i den), så spärrade jag lufttilloppet från pumpen till katten. Det som kan ha hänt är att lambdasonderna på grund av den extra lufttillsatsen känner av för mycket syre i avgaserna och fettar upp blandningen.
MVH ////Johan
Hängde inte med på det där med luftpumpen , man har du trixat där så är det säkert den den sätter felkod på
Quote:
Egr har inget med förgasare eller insprutning att göra, så den kan återfinnas på båda motortyperna.
Egr ventilen återleder avgaser till insuget för förbränning en gång till, konstigt nog oftast ( alltid ? ) från bara den ena sidan på en v motor.
Den andra sidan kanske innehåller renare avgaser
EGR-ventilen leder in inaktiva gaser (avgaser) till motorn vid höga belastningar när motorn är varm för att sänka förbränningstemperaturen och därmed NO-utsläppen. Det spelar således ingen roll från vilken cylinderrad som gasen tas, den skall ändå bara "inte förbrännas".
Quote:
Hängde inte med på det där med luftpumpen , man har du trixat där så är det säkert den den sätter felkod på
Njae, serv-lampan började lysa innan jag moddade det. Det går en kanal från pumpen till katalysatorn. Varför vet jag inte. När jag tog bort katten pluggade jag den kanalen så att det skulle fortsätta strömma luft in till grenrörena. (Fan va skönt det är att säga grenrörena; då vet man att det är två cylinderrader(Hmmm... kommer ihåg när jag var på muskövarvet och såg en isotta W18-motor med tre rader, skulle sitta på knögens torpedbåt)) :h
Närmsta Saab/Opel/Gm verkstad borde väl kunna kika felkoder/varför servicelampan lyser??
Annars får du väl kika in på:
https://camaroforum.mine.nu/Inte har du 249 hk orginal i den inte
Quote:
Inte har du 249 hk orginal i den inte
Nej, det stämmer tamefan. Vad har dom gjort för att det ska vara så då?
Det beror ju på var du fått uppgifterna ifrån :q
Sen som en annan skrev här så kan du ju kika in på denna adressen
https://camaroforum.mine.nu så kan du säkert få råd och hjälp med din camaro :)