Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Check engine lampa lyste

Startad av Ola007 · 2011-04-07 · 2 svar

Ola007Trådstart
igår när jag var ute och körde så tände sig check engine lampan.
kollade i instruktionsboken där det står att man ska köra till närmaste saab verkstad.
Men senare på kvällen, så hade lampan slocknat. då är frågan om man ska åka till saab så
dom får göra en kosavläsning iallafall?

ska väl kanske tillläga att bilen är en saab 9-5 2,3t vecktor 2004
slirfeldt
Rent generellt då denna lampa sedan självslockande för att inte sedan återtändas under körning finns ingen egentlig anledning att låta uppsöka verkstad. Om man nu inte själv känner viss osäkerhet för troligt kan någon felkod ha sats och som bilprovningen nu mer kontrollerar på nyare bilar.

Men som sagt är den släckt och motorn går bra osv finns ingen direkt anledning som sådant till verkstads besök.
adde34
Hej igen fan glädjande att du väljer så bra bilar i din ägo,

Du har med stor sannolikhet felkoder på din tändkasett, vanligt att dessa byts på våra kära saabar. Nackdelen är att fina saaben kan dessvärre få motorstopp om kasetten går sönder helt, åk till en saab verkstad och få felkoderna utlästa är ju en idê, Brukar i regel finnas lagrade fast MIL lampan ej lyser.

Kan tilläga att du kör sveriges absolut bästa bil, kan inte få mer kvalitet och lyx för pengarna med något annat. Hail SAAB :)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil