Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Cheva Trans Sport

Startad av olakva · 2010-09-16 · 3 svar

olakvaTrådstart
Min Trans sport fick plötsligt ett ljud som låter riktigt illa i motorn , det slår kraftigt i motorn , den går att köra men är fullständigt orkeslös , ryker lite mer än vanlit och vid gaspådrag så låter det mer som det är hål i avgassystemet (men det är det inte) , det är fin färg på oljan, vad kan det vara , tror inte det är ramlager då slagljuden/smällarna inte följer varvtalet utan går upp och ner i sin egen fullständigt ojämna takt.. ljudet kommer från framkant av motorn låter det som och motorlampan lyser orange..
Motorn en V6a , bilen 2003a som gått 47.000 mil...
Topplockspackning?
Insugspackning?
eller?
slirfeldt
Svårt så här säga troligt orsak men har du möjlighet så lägg gärna upp en ljudfil på detta oljud, så blir det lättare att försöka ställa diagnostik på problemet, men helt klart låte rdet inte bra och är defentivt inget du bör åka med till orsaken verkligen är funnen.

Och då det verkar komma från motorns framkant kan det eventuellt vara någon av kamkedjorna som låter, men då borde det med mera följa varvtalet,, kylvattnet, hur ser det ut? Dålig topplockspackning tex låter i regel heller inget ovanligt i sig.
hmgt
ska kolla kylarvattnet..
Ludde_57
Vilken färg har avgaserna?
Är de vitaktiga får du in vatten i förbränningsrummen via topplockspackning eller insugspackningarna.
Kanske drar den även tjuvluft vilket får motorn att spika och låta illa?

Hörde nyligen av en bekant vad verkstadspriset är på för byte av dessa packningar, 27000kronor!? Han bytte själv kan tilläggas...
Tydligen är det inte helt ovanligt att insugspackningarna, om original, faller i bitar vilket gör att både vatten och luft kan dras in i motorn. Köper man nya packningar i dag är de förstärkta om jag fattade det hela rätt.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil