Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Chipstrimmning

Startad av ermik · 2003-10-29 · 10 svar

ermikTrådstart
Någon som vet hur vettigt det är att chippa en vanlig sugmotor igentligen? ger det något eller får man nöja sig med det som finns eller köpa nytt?

Bil: Volvo S70 2,5 SE 10v , Automat, 144 HK

Såg nåt chipp som skulle ge 10HK x-tra till denna bil , något mer som kan öka effekt.. Sportluftfilter har väl knappast nån effekt ensamt?

Sen de mekaniska effekterna? , är det riskabelt? Motorn skall väl vara dimensionerad för sådant här , det är ju inte 300hk direkt.... :)

Vad tror ni , era bilkunniga rackare ;)

// ermik
Bozzle
Det lönar sig knappast att chiptrimma en vanlig sug motor. Men däremot en motor med överladdning så kan man börja fundera. Men du kan tex få ner bränsleförbrukningen litegrann men det vet chip-leverantören mer om.
mekaren82
modad topp extraktorgrenrör m.m
cip i en sugmotor :ner
Pele
Jodå, det finns grejer om du har stor plånbok,
gå in på den här sidan och välj: "non turbo engines"
så får du fram vad som finns och vad det kostar.
Sidan är på engelska men firman ligger i Sverige.


https://www.sct-tuning.com/default/products.php?PHPSESSID=85933fc89f7c32a9f28141d794f592cb

/Pele
ermik
va iofs inte så dyrt , alternativet är ju att byta upp sig till en glt , ungefär samma pengar , men då måste man ju hålla på o sälja bilen + hitta en ny som passar...

med 2900+moms får jag samma vrid i min 10v motor som en GLT (20V) har som standard , trots att jag då har 5 hästar mindre...

tror dessutom GLT ligger ca 5000 högre i pris (minst) på beg marknaden...
mekaren82
Sneglade på kit2 Till 850 Helt klart pengarna 160 Hp :h
xeonsatsen för 12000 :h
Krister Lindholm
Sånt här kit ska man ha på sin 850: https://www.falubildemontering.se/bilder/erbjudanden/Stylingkit%20Volvo%20850%2094-/Stylingkit_Volvo_850_94-.jpg om man vill ha den lite orginell i fronten!
mekaren82
det där är snuskigt läkert men lite dyrt för min plånbok men sparar man sen så
:h :h :h :h :h :h :h :h :h :h
Det är inte så att ni säljer det på falubildemontering :fraga
Krister Lindholm
Jovisst säljer vi det kitet! :)
Pele
Jo, kanske man vill ha klarglas men, ska man inte
fixa bättre vrid o HK innan man stylar den tycker du? §e

Jag kommer lätt upp i 10.000:- bara genom att köpa Kit 3 o erat
klarglas. :e

Jaja, jag ska tänka över vintern, ska jag ha något så
ska jag ha allt.....

/Pele
mekaren82
Skywalker wrote:
Jovisst säljer vi det kitet! :)

Nu vet ju jag att du inte vill blanda i hop jobbet med det här forumet :h
men jag frågar litte försiktigt hur mycket med rabbaten in räknad både blink och strålkastare ;)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil