JjoelmagaTrådstart2008-09-01Hej
Jag har en Chrysler grand voyager 3,3l v6 -93.
Tomgången ligger på 1500varv, vad kan felet vara?
Abs lampan lyser?
var får man tag på delar?
@joelmaga 35514 wrote:Hej
Jag har en Chrysler grand voyager 3,3l v6 -93.
Tomgången ligger på 1500varv, vad kan felet vara?
Abs lampan lyser?
var får man tag på delar?
Här är en firma med rätt mycket delar till Chrysler Voyager.
www.americanracing.se/ börja med att kolla om det går att få ut felkoder från abs systemet. Går det inte att få ut felkoderna är det kanske lämpligt att misstänka en hjulgivare. Dessa kan kollas med en mulrimeter mät äver givarn sammtidigt som du snurrar hjulet då ska mätarn pendla framåtillbaka om givarn funkar. Funkar alla givare är det ngt annat galet. Ibland kan det räcka att bara göra rent vid den felande givarn...
Minns inte om det är OHM eller volt multimetern ska stå på men vill minnas att det ska vara volt börja med volt iaf så sabbar du inget testa två givare om det inte gungar i instrumentet på två givare så slår du över till ohm (berätta gärna om det va volt eller ohm kan va bra att veta)
Kan räcka att göra ren ABS-kransen, för dom har en förmåga att suga åt sig all jävla skit eftersom kransen ligger helt öppen!
Nnemomannen2008-09-03 · #chrysler grand voyager -93 Abs lampan lyser och varje gång jag trampar på bromsen hörs ett rrrrr ljud i ca 2sek.
har rengjort givarna och kransarna.
????
Funkar givare och kransar.
Beskrev hur du mäter detta i din förra tråd
https://motorforum.nu/showthread.php?t=8132
Fattar du inte hur du mäter upp givarna förklara vilken del du inte fattar. Givare och kransar kan vara hela rena och fina och ändå inte funka...
Kolla med märkesverkstad om det är möjligt att läsa abs felkoder från ditt system. Om det inte är givarna rekommenderar jag dig att låta märkesverkstaden läsa koderna dom kommer kunna berätta mycket för dig och kommer spara en massa onödigt bytande... Att lampan lyser indikerar att systemet vet att ngt är fel alltså borde en felkod finnas som berättar felet....
Nnemomannen2008-09-03 · #@oollaa 35548 wrote:Funkar givare och kransar.
Beskrev hur du mäter detta i din förra tråd
https://motorforum.nu/showthread.php?t=8132
Fattar du inte hur du mäter upp givarna förklara vilken del du inte fattar. Givare och kransar kan vara hela rena och fina och ändå inte funka...
Kolla med märkesverkstad om det är möjligt att läsa abs felkoder från ditt system. Om det inte är givarna rekommenderar jag dig att låta märkesverkstaden läsa koderna dom kommer kunna berätta mycket för dig och kommer spara en massa onödigt bytande... Att lampan lyser indikerar att systemet vet att ngt är fel alltså borde en felkod finnas som berättar felet....
du kan ju beskriva för mig hur jag mäter givarna.
Tyckte jag beskrev det i förra tråden men vi kan ta det igen jag va nog lite snabb å otydlig!!!! ser det nu !!!
En givare har två sladdar ut från sig in i dessa sladdar är styrsystemet från abs kopplat!
Ngonstan på vägen från givaren och till styrsystemet finns det en kontakt så du kan koppla loss givaren från styrsystemet.
Toligen sitter denna kontakt inärheten av givaren men följ sladdarna från givaren... den som söker skall finna.... det kan vara lite klurigt att få isär den kontakten (olika lösningar på olika bilar) ibland ska det skruvas ibland är det en hake att koppla ur osv är du osäker hur du öppnar kontakten fotografera kontakten så ska vi försöka hjälpa dig.
Nu när du öppnat kontakten kan du mäta med en multimeter mellan de två sladdarna från givaren. Minns inte nu om mulimetern ska stå på ohm eller dcv (mäta motstånd eller spänning) men tror det va volt det skulle stå på någon här kan nog säga om det är rätt hursomhelst händer det inget på volt ska multimetern stå på ohm testa med volt först.
Nu när mätren är inkopplad ska det vid snurr på hjulet iduceras en svag spänning i givarn när hjulet snurrar växelvis -0,1 V till +0,1 volt (kan växla mellan olika ohmtal också minns som sagt inte) som borde gå att utläsa på multimetern.
När jag gjorde detta (de är ett par år sedan och då på en 850) mätte jag med en gammal multimeter med en sån stor visare den gungade fram å tillbaka präktigt i takt med hjulet på alla hjul utom det där jag fick byta ut givaren där va det stendött.
Hoppas det rätade på lite frågetecken kom gärna tillbaka å fråga om det är något i min beskrivning du inte hänger med på
Nnemomannen2008-09-06 · #tomgången ligger på 1000varv när den är kall, när motorn blivit varm så ligger den på 1500v.
Har bytt tomgångsmotorn, köpt en från skroten (hur kan man se om den fungerar?)
och sen har jag försökt att leta luftläkage med startgas utan resultat, hur ska jag gå vidare????
Det man kan testa en tomgångsmotor är i regel om dess ventil verkar röra sig alltså inte kärvar och om man läger på 12 volt på dess kontakter så skall det klicka till i denna,
sedan kan det vara svårare att hitta på orsaken,,
Beroende på årsmodell kan det då vara lämpligt att läsa ut eventuella felkoder, möjligtvis kan någon tempgivare vara defekt som då med kan ge liknande symtom.
Nnemomannen2008-09-10 · #Abs lampan lyser på min chrysler voyager 3,3l v6 -93.
Rengjorde givare + krans och såg att vänster krans var av (ett gap mellan kuggarna)
Hur går man tillväga när man byter kransen?
var får man tag i en sådan till chryslern?
Jag är rädd för att du får byta hela drivaxeln om du vill ha en hel krans, men är inte helt säker på min sak.
Min var också av, men det var på en-95 men det gav inte mig några problem
Nnemomannen2008-09-10 · #@Anders41 35865 wrote:Jag är rädd för att du får byta hela drivaxeln om du vill ha en hel krans, men är inte helt säker på min sak.
Min var också av, men det var på en-95 men det gav inte mig några problem
Fungerade abs fast kransen var av, då kanske givaren kan vara trasig.
@joelmaga 35867 wrote:Fungerade abs fast kransen var av, då kanske givaren kan vara trasig.
Ja den var helt av och fungerade, jag upptäckte sprickan eftersom ABS-lampan tändes.
Vid efterforskning om en ny krans, så visade det sig att till min årsmodell var/är man tvungen att byta drivaxeln.
Hur det är med din modell vet jag inte, du får helt enkelt forska runt bland reservdels firmorna.
//Anders
Nnemomannen2008-09-11 · #får fram fel kod 125 eller 1255 på min chrysler grand voyager -93
är de nån som vet vad dessa koder betyder.
finns de nån lista på internet som man kan se vad felkoderna betyder
tack för hjälpen