PPatteTrådstart2010-03-02Hej har bytt pumpen som skall hjälpa till att få upp motortempen & kupevärm, men vid bytet så visade sig att jag ej har spänning till pumpen. Sitter det någon säkring för den, har sökt men ej lyckas hitta någon säkring som skall vara för den, eller är det någon givare som startar pumpen ? . Har som på känn att den skall gå hela tiden , alltså starta när bilen startas
Kikar lite i reparationshandboken, dock för VW Sharan,, och på bilar med bakre värmepaket så sitter det mycket riktigt en elektrisk vattenpump och har så även i den egna galaxyn (som ju i princip är en VW) som startar så fort tändningen slås på och hela tiden som motorn är i gång och går även i ett antal minuter efter det att motor och tändning slagits av.
På dessa spännings sätts dess pumpmotor av någon av dom vanliga säkringarna via ett tidsrelä som vanligen styr från jordsidan, men då du verkar ha ström där så är det troligt på den sidan felet sitter och samtliga säkringar är hela och även känt på dom så alla har god kontakt.
Satt och läste ditt svar Peter, och funderade på om det kan vara ett av 2 st relän som sitter under förarstolen som styr pumpen, ska kolla i em vad dom har för beteckning och försöka forska vidare.
Men är lite svårt att utan varken El/motor kretschema få nå klarhet i hur allt är kopplat. nåå bara att böka vidare...
Jo ska med foska lite mer i detta och vet själv från den tiden man med var ägare till en sådan bil (T4 ) att få tag på ett kopplingschema, och är märkligare att det aldrig utgavs någon reparationshandbok till denna modell som till dom förgående modellerna.
borde inte "Dr Dolittle" kunna ta fram schema på denna motorkoden är AAB
i min verision av elsa fanns den inte
Kan han säkert,,, vi väntar och ser (är ju själv inte längre "aktiv" i branchen med tillgång till sådant längre,,)
@Peter H 55121 wrote:Kan han säkert,,, vi väntar och ser (är ju själv inte längre "aktiv" i branchen med tillgång till sådant längre,,)
Var på VAG Värkstad och forskade om hur pumpen styrs och fick till svar att det är Relä plats 13 eller 15 på relä/säkringshållaren som styr pumpen och relät kostar bara 253 kr, glad i hågen så beställde jag ett nytt relä när den nu va så billig.
For hem för att testa ta lös relät och kolla om den gick att fixa ? men döm av förvåning när jag upptäcker att det finns bara 12 reläplatser och reläplatserna är märkta med siffror så det är ju lätt att se vart varje nr är plaserad fniss. Jaa detta med märkesvärkstäder och kunnig personal..
Hej ingen som har något förslag på vars relät kan sitta, börjar känna en viss frustration.
Relät som styr pumpen är röd ( Endast den som har den färgen enligt Bilcity i kiruna ) och
Jag har sökt igenom hela bilen utan att hitta reläplatsen, skrev ju tidigare i tråden att jag har bara 12 platser på säkrings/relä lådan som sitter till vänster om ratten snett nedanför och enligt VAG så skall den sitta där på plats 13 eller 15 enligt deras bild som dom får fram när dom knappar in mitt regg nr. Är en aab motor 2,4D , 1995 transporter...
Var ut med Värkaren och han tittade på bilen och fattade noll när han såg att jag bara har 12 platser, erbjöd sig söka reda på var den skall sitta men alla vet att felsökning ej är billigt såå jag tackade nej till det. Ska banne mig hitta den om jag så ska riva hela bilen i bitar ...
Kan detta hjälpa något.
[IMG]https://motorforum.nu/attachment.php?attachmentid=780&stc=1&d=1268896153[/IMG]
Ska kolla, men tror ej att denna bild hjälper men ska kolla...