Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Citroen Berlingo 1.9D -03 problem vid kallstart

Startad av Laro · 2010-03-21 · 15 svar

LaroTrådstart
Har problem med en Berlingo diesel när den är kall, ungefär som om den inte kommer igång på alla cylindrar, tuffar nästan som en fiskebåt och är väldigt svag (svårt att komma iväg) man får varva den. Men bara man kommit iväg och den fått lite temp i motorn går den jätte bra.
Vad kan det vara för fel?????
Tacksam för svar, från en som är ny på detta forum.

Har upptäckt att det sitter ett rör som går från luftfiltret som inte går till något annat i motorn, suger liksom in luft där, täpper man för hålet kvävs motorn.
Kostya
Börja med att mäta upp glödstiften, det kan du göra genom att skruva av pluskabeln från dem och antingen mäta resistans med multimeter (mät mellan toppen av stiftet och motorblocket) eller sätta en testlampa mellan batteriets pluspol och toppen glödstiftet.

Mäter du resistansen så ska det vara väldigt lågt 0-2ohm.

Använder du testlampsmetoden så fungerar stiften om lampan lyser.

Du kan förstås skruva ur stiften och lägga på ström på toppen medan du jordar kroppen (tex vid gängorna längst ner) och ta den tid för varje stift att bli illrött.
På bra stift blir hela glödkroppen glödgat medan det på sämre stift endast är toppen som blir röd.
virrpannan
Tack för svar ska kolla det, men har snackat med en annan. Han trodde inte att det var glödstiften pga att den går dåligt en längre stund, om det är ett stift brukar det tydligen gå över på några sekunder. Glömde säga tidigare att motorn även skakar/vibrerar mycket innan den blir varm.
Men som sagt jag ska kolla det.
Kostya
Jaha den går dåligt en längre stund...
Ja det skulle kunna bero på sliten/skitig spridare eller lågt komp i en cylinder.

Men kolla stiften ändå till att börja med :upp
berit
(Korrekatamente där Mpalm..)

Du behöver göra en ventiljustering....skakningarna beror på dålig/ojämn komp för att ventilerna inte stänger ordentligt. Vanligt fel på dessa :ner och kommer gradvis över tid, och blir värre vid kallstart i kyla...

Detta är nog inget du kan göra själv, eftersom man byter till tunnare "brickor" under ventiltryckarna, man kan naturligtvis köpa brickor och prova ut med mikrometer men eftersom man bara kan mäta brickan, och inte själva spelet (eftersom det inte finns) så blir det ett omständigt provande och bytande till allt tunnare brickor för att uppnå rätt spel....
kamrem och kamaxel måste bort...det går åt mkt tid att göra detta jobb så det blir dyrt på verkstan...du bör ju byta kamrem också när man ändå är där och skruvar....

Men för all del, kolla glödstiften och dess matning först...
Kostya
Jag skrev ju dålig komp, sen om det är ringar eller ventil visar sig i steg 2 :D

Fy vad jag hatar det där med att shimsa ventilspel, förstår inte varför man inte har skruv o mutter :ner
Med motorcyklar är det ju mer regel än undantag med shims, djävulens påfund, hemmamekarens mardröm osv :D
berit
Jo men varför göra något lätt när man kan göra det svårt....:eek:

Mindre vin, ost och baugette...(basker går också bort :D)
MER
Öl och pizza...:e (Läs Bayerskt/Tyskt....)
Kostya
Haha, synd bara att bavarierna är så kassa på att löda. Iaf VW har ju förut haft stora problem med lödningar i kretskort i dörrar och instrumentpanel bla. Samt att vissa av deras motorer dricker ju nästan mer olja än bensin :D

Det är nog så att de bästa bilarna är från Japan, men det är en helt annan diskussion!!

Tillbaka till rätt spår:

Laro: En fråga om Berlingon, hur långt har den gått?
berit
Skyll inte på tyskarna...du vet väl att det är JAPANER (lr eg kineser) som står för lödningen....

Olja ska förbrukas ordentligt förstår du, så att man på ett naturligt sätt omsätter vätskan i tråget...och på så vis kan man ha serviceintervaller på nu upp till 5000 mil :eek:

Kaizen vore annars något för grodätarna att ta efter...men det är ju jävligt svårt att lära av någon annan när man redan kan och vet allt och är världsbäst i hela Frankrike...§e

Vet ni förresten varför franska bilar inte säljs i USA??? Jo det är därför att det skulle bli rena förlustaffären därför att konsumenträtten där gällande bilar och reparationer är så bra. Saab däremot är populär och hyffsat framgångsrika där borta...det säger i alla fall mig något om kvaliteten på diverse märken.

Ventiljustering på 1,9D brukar behövas första gången mellan 10' och 15'km...otroligt vad är det för fel på hydrauliskalyftare...men det är klart på en sådan högvarvig maskin kanske det blir problem....:rolleyes:

Ursäkta all "off topic" :h
virrpannan
Bilen har gått ca 28000mil, men har full service dokumentation från Citroenverkstad.

Om det är ventiljustering som Dr Dollitle säger så verkar det ju tråkigt, och framförallt dyrt, kamrem vart bytt vid ca 22000mil så den bör ju hålla ett tag till.

Jävla skit om det är så, har ägt bilen i 2 dagar nu, känner mig lite lurad om så är fallet.
aw73
03:a och det är inte hydralsika ventilspelsutjämnare !!!

näst intill alla VW bilar från 1986 och uppåt har det
virrpannan
Ursäkta min fråga, men jag förstår inte vad a128 menar.
Menar du att det inte är ventilerna det är fel på?
Om inte har du någon annan idé?
Kostya
Det måste inte vara ventilen, eller bristen på ventilspel snarare, men det är en möjlig orsak.
Man kan mäta ventilspelet själv om man inte har tummen mitt i handen.

Jag har själv haft en Golf diesel som gick på 3 cylindrar kall och det var pga en spridare som var dålig.
virrpannan
Kan tillägas att jag har sett att om man kollar i motorummet, så vid luftfiltret på höger sida ska det sitta ett rör/slang som ska gå någonstans, men det finns inte på min kan det vara en orsak och vad är det till förr???

Den suger liksom luft där och täpper man för hållet så kvävs den.
berit
Sitter inte luftfiltret på vä sida från ratten sett??

Det brukar uppstå en del irriterade vibrationer från insugsröret vid luftburken på dessa, skulle tro att någon mindre kunnig valt att ta bort röret i stället för att tysta ljudet från skarvarna med tex butyltejp...

Det har inte med problemet att göra :utrop

Fler trådar i Hjälpforumet Bil