Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Citroen Berlingo

Startad av Forsis · 2007-09-27 · 4 svar

ForsisTrådstart
Det lutar starkt åt en Citroen Berlingo, det verkar vara en mycket prisvärd och ganska "stryktålig" bil. Några särskilda "varningstecken" man skall se upp med? För- och nackdelar?
Det gäller i så fall en ny eller ganska ny bil, max 3 år. Å andra sidan så ska den ju helst hålla ett bra tag...
Orkar den dra ett lätt släp? (Hästsläp + häst, B-körkort) Är det i så fall bättre att välja en med diesel? Har fått för mig att de orkar dra bättre? Alternativen är bensin 1.4i 75 hk, 1.6i 16V 110 hk samt diesel HDi 90 hk. Har för övrigt ingen som helst aning vad förkortningarna står för, förutom hk som jag förmodar = hästkrafter.

Om man köper en begagnad bil (gäller inte bara Berlingo), hur vet man hur mycket bensin den drar??

Gaaah, som synes är jag total nybörjare på det här:confused:.
slirfeldt
Nu är du ute efter en troligen efterföljande modell än den av Vi Bilägare testad modell, så gavs det i stort gott omdömme för den modellen med plus som tex dubbla skjutdörrar, stor lastkapactet och många fack,, som minus en del el problem, almänt rostkänslig samt kvalitets brister, denna model är annars indentisk med Peugeot Partner.

Som hästsläps dragare kan du iaf utesluta 75 hästarn som blir aldelles för svag, då är det bättre att satsa på endera 110 hästaren eller så dieseln som båda är mer lämpade för det ändmålet, alltså så stor motor som möjligt för modellen i fråga.

Däremot är besiktningsresultaten dåliga även för den senare modellen, med övervägande anmärkningar mot ojämnbromsverkan, färdbroms och en drös ägarelaterade fel,, detta finns med i en årlig utgåva av Svensk Bilprovning över samtliga modeller.

För att få viss uppfattning om olika bilars bränsleförbrukning så ger Konsumentverket i sammarbete med Naturvårdsverket och Svensk Bilprovning varje år ut en faktabok om alla för respektive års förbrukning osv,,, och du,, alla är vi nybörjare i början. :-)
kajsa
"Rostkänslig" ???
Har aldrig hört att berlingo har haft nå problem med rosten, vi har 13 st berlingon (Från årsmod. 98 - 03) på firman och jag har en själv privat. det har aldrig vart nått större problem med rosten på nån av dem.

@Peter H 25154 wrote:
Nu är du ute efter en troligen efterföljande modell än den av Vi Bilägare testad modell, så gavs det i stort gott omdömme för den modellen med plus som tex dubbla skjutdörrar, stor lastkapactet och många fack,, som minus en del el problem, almänt rostkänslig samt kvalitets brister, denna model är annars indentisk med Peugeot Partner.

Som hästsläps dragare kan du iaf utesluta 75 hästarn som blir aldelles för svag, då är det bättre att satsa på endera 110 hästaren eller så dieseln som båda är mer lämpade för det ändmålet, alltså så stor motor som möjligt för modellen i fråga.

Däremot är besiktningsresultaten dåliga även för den senare modellen, med övervägande anmärkningar mot ojämnbromsverkan, färdbroms och en drös ägarelaterade fel,, detta finns med i en årlig utgåva av Svensk Bilprovning över samtliga modeller.

För att få viss uppfattning om olika bilars bränsleförbrukning så ger Konsumentverket i sammarbete med Naturvårdsverket och Svensk Bilprovning varje år ut en faktabok om alla för respektive års förbrukning osv,,, och du,, alla är vi nybörjare i början. :-)
slirfeldt
Okey,, ta upp det i så fall med Tidningen Vi Bilägare vad dom fått det i från,, och dessutom gällde detta den första versionen av Berlingo,,,
kajsa
Nää jag ville bara upplysa att det inte e så, även på dem första så har jag aldrig hört om nå problem, berlingona kan se hur skabbigga ut som helst. men aldrig en rostfläck :D

Fler trådar i Hjälpforumet Bil