PPudasTrådstart2011-12-17Hej!
Sedan några dagar så blåser det kallt på passagerarsidan i kupén men varmt på förarsidan.
Spelar ingen roll om jag ändrar till framrutan, intern kupéblandning osv.
Läste någonstans om att det kan vara fel i 'luftblanningsventilen' dvs inte fel på AC-n utan något mer
mekaniskt. Är detta något som jag kan kolla själv och hur eller måste jag lämna in Grålle ?
Tacksam för svar...
Mvh Stefan
Frågan är då om du har eldrivna eller vakuumdrivna spjäll för felet finns troligen där.
Mvh Janne
Tydligen är detta fenomen rätt vanligt på dessa motorer och då handlar det ofta om att någon reglermotor till dess luftspjäll kärvar eller är defekt och till just C5 är det dessutom rätt avancerat, att ens försöka ge sig på detta själv vad det framkommer på det mer märkesspecifika forum.
Men här en rätt bra förklarande tråd i ämnet och specifik modell:
https://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=14&t=43720&p=286984&hilit=kalluft#p286984 EEva_Thompson2011-12-18 · #Hej!
Tack för snabba och intressanta svar även om det inte känns så bra i plånboken.
Verkar ju vara ett välkänt problem. Hade väl tänkt att man kanske skulle stå i garaget
och fippla lite under motorhuven men när man börjar prata om att gå in via handskfacket
och tömma köldmedium så gav jag upp den tanken.
Hur svårt ska det behöva vara? :l
Får prata med Citroen-verkstaden tror jag och voffa lite så får vi se...
God jul!
Mvh Stefan
Ja tydligen är det litet mer inbyggt på C5:an som saknar direkt länkage som tidigare modeller hade. Men pröva om du vill försöka själv med att kika efter så gått det går om det går den vägen att se om någon servomotor inte fungerar. Annars är denna väl lite för gammal för att någon garanti ska kunna gälla.
Men du har prövat att "motionera" systemet ordenkligt om det den vägen inte går att få fart på dett fenomen?