Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Dålig generator eller kasst batteri?

Startad av DalaNorth · 2007-03-14 · 1 svar

DalaNorthTrådstart
Hej!

Jag har en gammal Toyota Starlet -87 som jag trodde hade en dålig generator. Jag plockade bort generatorn, tog isär den och bytte kol samt rengjorde diodpacket ordentligt. Satte tillbaka generatorn och hade fortfarande märklig spänning. Med motorn avstängd hade jag 12,5 volt ungefär. På tomgång gick den först upp till nästan 14 volt, men sedan började spänningen sakta men säkert gå ner, ner, ner, tills jag gav upp vid 12,4 volt. (När jag gasade ökade spänningen tillfälligt).

På ren chansning satte jag då in batteriet från min andra bil. Även detta batteri låg på drygt 12,5 volt när bilen var avstängd, men när jag startade motorn så ökade spänningen till 14,41-14,42 volt och låg där konstant, även när jag gasade.

Det här tycker jag snarare tyder på ett trasigt batteri än en dålig generator, men jag skulle gärna vilja ha lite feedback, då jag är ny på området och inte vill köpa något dyrt till en så pass gammal bil (som jag fick gratis) utan att veta att jag verkligen byter ut rätt del...

Med vänlig hälsning
Fredric
slirfeldt
Javisst var det batteriet slut eller iaf på väg att tröttna,, hade precis exakt samma problem med en bil jag nyligen servade och med ett nytt batteri var laddningen klockren igen, för ofta ger det detta fenomen när batterierna väl börjar svikta.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil