Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Dåliga avgasvärden chrysler grandvoyager

Startad av parrap1 · 2008-01-25 · 8 svar

parrap1Trådstart
Jag har nyss besiktat min chrysler grand voyager 3.0-91. Den blev underkänd pågrund av skyhöga värden på alla 4 mät-områden.Vad är felet?
aw73
behöver litet mera info tex.
lambdavärdet >1 eller <1 om värdet är <1 (tex 0.97 någonting)
betyder att den går fett vilket kan vara ett tecken på att lambdasonden är dålig
tar motorn orimligt stora mängder olja??
slirfeldt
Precis uppge samtliga avgasvärdena, då detta säger en hel del om vad felet kan vara,, så tills dess kan det vara mycket som ovan nämda till defekt lamdason, katalysator,,,
matsholgersson
@Peter H 28346 wrote:
Precis uppge samtliga avgasvärdena, då detta säger en hel del om vad felet kan vara,, så tills dess kan det vara mycket som ovan nämda till defekt lamdason, katalysator,,,


Mina värden är CO 9,0 (1,0) HC 760 (200) CO2500 9,9 (0,3 LAMBDA 0,71 (0,97-1,03)
matsholgersson
Rättelse det är en 3,3.motor
MMoberg
När bytte du Olja, oljefilter och luftfilter senast?

Grundförutsättningen för att överhuvud taget kunna fortsätta felsöka din bil är att den är nyservad.

Vad hade du för värden på förra besiktningen?

Bilen drar mycket bensin och är lite trött gissar jag.
thoola
Ditt lambdavärde visar att motorn får för mycket bränsle! Du kan byta själv, och faktiskt fungerar Biltemas sonder alldeles utmärkt (ca 3-400kr) Gängan brukar vara standard, du får bara hålla reda på hur många anslutningskablar sonden har. Gör ett oljebyte också innan du gör en ny besikning, det brukar inverka på HC-värdet! Sen tycker jag att du ska tanka i 10% E85. Etanolen hjälper till att sänka CO2-värdet.:upp
MMoberg
Jag är inte helt enig med dig i allt där Ebbe :D

Lambdavärdet visar ju som sagt att den går för fett aka får för mycket bensin.
Men det kan oxå vara så att han bara har ett helt igensatt luftfilter.
Glöm inte bort grunden!

Jag tror att det hänger ihop detta, Hc:n har blivit såpass hög pågrund av utspädd olja av för mycket bensin. Om nu inte motorn är sliten i cylindrar eller ventiltätningar.

Således igen =) När bytte du olja och luftfilter senast?

Etanol är fint för att lura ner CO värdena på annars omöjliga bilar.
aw73
låter som som det är lamdasonden
man kan kolla att den ge en spänning mellan 50-950mV finns det ej någon spänning är den definitivt kass
0,71 i lamda är verkligen fett, undrar om det inte är en FFV-fordon i smyg jag gissar på att det är det eftersom det 3.3:an som enligt inofficiella uppgifter ska vara det
prova att köra den på E85 helt och hållet iannat fall för att vara rädd om katten tills felet är avhjälpt

lamda sonden har 1 till 4 trådar kolla gärna upp detta och återkom till detta forum för fortsatt felsökning

Fler trådar i Hjälpforumet Bil