Har nyss införskaffat en SAAB 900i -87, som börjar vibrera vid gaspådrag runt 2000-3000 rpm.
Det är inte hjulvibrationer, inga vibrationer i ratten, utan mer som en Volvo 240 med dåliga knutkors, alltså det vibrerar i hela bilen vid gaspådrag.
Nån som har nåt tips? Dåliga drivknutar? Dom knackar INTE vid sväng...
Låter klart som det kunde vara en drivaxel som är skev, vilket inte är helt ovanlig,,, men pröva med att lyfta upp framvagnen och rotera hjulen så bör man kunna se om/vilken drivaxel som slår sig.
ja det låter som det vore drivaxelrelaterat . om dessa inte är skeva så kan det vara så att någon tidigare ägare jycklat & bytt drivaxlar själv .
Oj så man skruvat i dessa vagnar .. jaja
många har gjort missstagaet att montera drivaxlar från en fyrväxlad låda & visseversa . dom är INTE lika . vadän saab verkstan än försökte tuta i mig , det skilljer på längden . inte mycket men tillräkligt . monterade själv fel vid ett tillfälle med resultatet att den vibrerade så som din gör . nu minns jag inte vilken som passar till vad .
motorkuddarna kan även vara en bov i dramat .
Annars så är det bra bilar , lättmekade & genomtänkta :)
Inre drivaxeln är dåligt smord. För diverse reparationer "måste" dessa demonteras på gamla 900:an tex för byte av spindelled. Ofta monterar bara folk tillbaka dessa utan att komppletera det fettet som rinner ut vid demontering. Låtyer heltypiskt som inre drivknut..... demontera gör rent och smörjupp....
kom gärna tillbaka & berätta om jag gissade rätt
Drivaxel ja... då var jag på rätt spår i alla fall!
Tack för tips!
Jag ska försöka åtgärda så fort jag bara hinner...
observera att du har två knutar jag tror det är den inre som spökar. Vore det den yttre borde det knacka när du svänger.
observera att du har två knutar jag tror det är den inre som spökar. Vore det den yttre borde det knacka när du svänger
Tack för tipset! Låter logiskt...
Precis,, satsa du på att inspektera den inre knuten lite närmare är du förmodligen ett steg närmare sanningen,,,