Llasse1Trådstart2010-07-08Hej.
Finns någon som vet om man demonterar motorn på en Chrysler Neon 1998 uppåt ( mot motothuven) eller nedåt (dvs hissa upp bilen högt och sedan sänka motorn)
Tacksam för snabbt svar
Om motorn är tvärställd gissar jag att du måste ta den nedåt vid demontering, kolla hur mycket ev, remskivor mm sticker ut under rambalken. Går de fria från rambalken kan du troligen ta motorn uppåt, annars måste du ta den nedåt.
Ex, Saab 9-3 måste tas nedåt, Peugeot 406 kan tas uppåt.
Det var inte så bra. Killen som ska byta motor säger att han har begränsat utrymme mellan golv och tak i garaget och därför inte kan demontera den nedåt
Om utrymmet tillåter att motorn tas uppåt, så bör den väl också kunna tas nedåt?
Storleken på motorn är ju densamma...
Har kollat lite bilder på nätet. Bilen är byggd precis som normalt på framhjulsdrivna bilar med tvärställd motor. Altså tas motorn uppåt! Har aldrig hört talas om nån som tagit motorn neråt på en dylik bil. Såvida man inte tar hela subframen osv.... Nej, ta motorn uppåt du. Men som anders säger så tar det ju samma plats oavsett. Ett sätt att underlätta är ju att ställa bilen på pallbockar så lågt som möjligt när man lyfter ur motorn, alternativt använda domkraften att sänka bilen som en del i lyftet. (utan hjul naturligtvis). Men ska du verkligen låta en kille som inte vet åt vilket såll han ska ta motorn göra detta? Vet av egen erfarenhet att det är grymt tajt på såna bilar, och att man måste göra rätt, annars blir det fel, krångligt och dyrt....
Kollade på nätet också innan du skrev, men hittade inget.
Tack för hjälpen grabbar.
mvh