Ttiso001Trådstart2004-04-16Har aldrig någonsin funderat på en dieselbil, det fanns liksom aldrig med i min världsbild när jag började köra bil i slutet av 70-talet. Men vad jag förstår går de gamla dieselmotorerna inte att jämföra med dagens moderna....?
Som jag uppfattar det så är dagens dieslar betydligt tystare, renare och snabbare än forna tiders. Vilka är för- resp. nackdelarna med diesel jämfört med bensinmotorer? Vad jag förstått drar dieslar mindre bränsle, men bilarna är samtidigt lite dyrare i inköp. Hur är det med driftsäkerheten, skiljer det där? Hur är dieslarna i praktisk körning, de är ju på pappret betydligt segare i acc. 0-100, men har samtidigt högre vrid....
Ni som har erfarenhet, berätta.....
Jag har aldrig ägt en egen diesel, men har ändå en del erfarenhet av att köra dieselbilar, dom lite nyare modellerna av te.x Volvo och passat är väldigt trevliga att ha att göra med, dom är ju oftast utrustade med turbo och man behöver inte känna sig som tvåa vid rödljusen längre, dom har ju bra mycket bättre vrid än en bensinmotor så om man skall dra mycket så är den idealisk, Volvon går väl på 0,6 0,7 liter milen och passaterna på 0,5, vad som är negativt är väl den höga skatten som ligger på ca 6- 7000:-om året, men om man kör långa sträckor eller känner någon bonde med farmartank så kan det vara en bra affär. Om jag bodde på landet och hade långa avstånd till jobbet skulle jag inte tveka.
Volvo V70N bensin motor på 170 hk. 0-100 9sek
Volvo V70N diesel motor på 163 hk. 0-100 9,8sek
det kan du nog leva med...
Lite miljö & annan fakta:
Motor: B 5244 S
Motortyp: Femcylindrig bensinmotor
Cylindervolym: 2435 cm³
Max effekt: 125 kW (170 hk) vid 6000 varv
Max vridmoment: 230 Nm vid 4500 varv
Acceleration 0–100 km/h, man/aut: 9,0/9,9 sek
Toppfart, man/aut: 210/210 km/h
Bränsleförbrukning liter/100 km, blandad körning, man/aut: 9,3/9,9
Koldioxidutsläpp CO2 g/km, man/aut: 221/237
Miljöklass: 2005
Bränsle: BF 91-98
Motor: D 5244 T
Motortyp: Femcylindrig direktinsprutad common rail turbodiesel
Cylindervolym: 2401 cm³
Max effekt: 120 kW (163 hk) vid 4000 varv
Max vridmoment: 340 Nm vid 1750–3000 varv
Acceleration 0–100 km/h, man/aut: 9,8/10,2 sek
Toppfart, man/aut: 210/210 km/h
Bränsleförbrukning liter/100 km, blandad körning, man/aut: 6,7/8,1
Koldioxidutsläpp CO2 g/km, man/aut: 177/215
Miljöklass: 2000
Bränsle: Diesel, Cetan min 48
CarMan wrote:
Volvo V70N bensin motor på 170 hk. 0-100 9sek
Volvo V70N diesel motor på 163 hk. 0-100 9,8sek
det kan du nog leva med...
Lite miljö & annan fakta:
Motor: B 5244 S
Motortyp: Femcylindrig bensinmotor
Cylindervolym: 2435 cm³
Max effekt: 125 kW (170 hk) vid 6000 varv
Max vridmoment: 230 Nm vid 4500 varv
Acceleration 0–100 km/h, man/aut: 9,0/9,9 sek
Toppfart, man/aut: 210/210 km/h
Bränsleförbrukning liter/100 km, blandad körning, man/aut: 9,3/9,9
Koldioxidutsläpp CO2 g/km, man/aut: 221/237
Miljöklass: 2005
Bränsle: BF 91-98
Motor: D 5244 T
Motortyp: Femcylindrig direktinsprutad common rail turbodiesel
Cylindervolym: 2401 cm³
Max effekt: 120 kW (163 hk) vid 4000 varv
Max vridmoment: 340 Nm vid 1750–3000 varv
Acceleration 0–100 km/h, man/aut: 9,8/10,2 sek
Toppfart, man/aut: 210/210 km/h
Bränsleförbrukning liter/100 km, blandad körning, man/aut: 6,7/8,1
Koldioxidutsläpp CO2 g/km, man/aut: 177/215
Miljöklass: 2000
Bränsle: Diesel, Cetan min 48
0,8 sek 0-100 kan jag definitivt leva med - rödljusracing lade jag av med för 20 år sedan, däremot vill jag ha möjlighet till snabba, trygga omkörningar utan att behöva tokvarva - och det borde ju det höga vridet i dieslarna borga för....jag ska nog banne mig provköra en tror jag.....
crew wrote:
Jag har aldrig ägt en egen diesel, men har ändå en del erfarenhet av att köra dieselbilar, dom lite nyare modellerna av te.x Volvo och passat är väldigt trevliga att ha att göra med, dom är ju oftast utrustade med turbo och man behöver inte känna sig som tvåa vid rödljusen längre, dom har ju bra mycket bättre vrid än en bensinmotor så om man skall dra mycket så är den idealisk, Volvon går väl på 0,6 0,7 liter milen och passaterna på 0,5, vad som är negativt är väl den höga skatten som ligger på ca 6- 7000:-om året, men om man kör långa sträckor eller känner någon bonde med farmartank så kan det vara en bra affär. Om jag bodde på landet och hade långa avstånd till jobbet skulle jag inte tveka.
Åh fan, 7000:- i skatt hmmm :OO men det är klart, jag kör i snitt 15 mil/dag 4 dagar i veckan, så det borde löna sig för min del - om nu inte statsmakterna ökar skatten och/eller dieselpriset :l
tiso001 wrote:
CarMan wrote:
Volvo V70N bensin motor på 170 hk. 0-100 9sek
Volvo V70N diesel motor på 163 hk. 0-100 9,8sek
det kan du nog leva med...
Lite miljö & annan fakta:
Motor: B 5244 S
Motortyp: Femcylindrig bensinmotor
Cylindervolym: 2435 cm³
Max effekt: 125 kW (170 hk) vid 6000 varv
Max vridmoment: 230 Nm vid 4500 varv
Acceleration 0–100 km/h, man/aut: 9,0/9,9 sek
Toppfart, man/aut: 210/210 km/h
Bränsleförbrukning liter/100 km, blandad körning, man/aut: 9,3/9,9
Koldioxidutsläpp CO2 g/km, man/aut: 221/237
Miljöklass: 2005
Bränsle: BF 91-98
Motor: D 5244 T
Motortyp: Femcylindrig direktinsprutad common rail turbodiesel
Cylindervolym: 2401 cm³
Max effekt: 120 kW (163 hk) vid 4000 varv
Max vridmoment: 340 Nm vid 1750–3000 varv
Acceleration 0–100 km/h, man/aut: 9,8/10,2 sek
Toppfart, man/aut: 210/210 km/h
Bränsleförbrukning liter/100 km, blandad körning, man/aut: 6,7/8,1
Koldioxidutsläpp CO2 g/km, man/aut: 177/215
Miljöklass: 2000
Bränsle: Diesel, Cetan min 48
0,8 sek 0-100 kan jag definitivt leva med - rödljusracing lade jag av med för 20 år sedan, däremot vill jag ha möjlighet till snabba, trygga omkörningar utan att behöva tokvarva - och det borde ju det höga vridet i dieslarna borga för....jag ska nog banne mig provköra en tror jag.....
Prov kör en med automat, dom går kanon :upp
Automat...?! Njäe...tror inte det...kostade mig 25 papp att fixa Mondeons automatlåda för några veckor sedan X( Nu blir det manuellt ett tag framöver, tills jag kommit över chocken :l
tiso001 wrote:
Automat...?! Njäe...tror inte det...kostade mig 25 papp att fixa Mondeons automatlåda för några veckor sedan X( Nu blir det manuellt ett tag framöver, tills jag kommit över chocken :l
Du kan åtminståne provköra en av var.
tiso001 wrote:
crew wrote:
Jag har aldrig ägt en egen diesel, men har ändå en del erfarenhet av att köra dieselbilar, dom lite nyare modellerna av te.x Volvo och passat är väldigt trevliga att ha att göra med, dom är ju oftast utrustade med turbo och man behöver inte känna sig som tvåa vid rödljusen längre, dom har ju bra mycket bättre vrid än en bensinmotor så om man skall dra mycket så är den idealisk, Volvon går väl på 0,6 0,7 liter milen och passaterna på 0,5, vad som är negativt är väl den höga skatten som ligger på ca 6- 7000:-om året, men om man kör långa sträckor eller känner någon bonde med farmartank så kan det vara en bra affär. Om jag bodde på landet och hade långa avstånd till jobbet skulle jag inte tveka.
Åh fan, 7000:- i skatt hmmm :OO men det är klart, jag kör i snitt 15 mil/dag 4 dagar i veckan, så det borde löna sig för min del - om nu inte statsmakterna ökar skatten och/eller dieselpriset :l
Den går ju alltid att lasbilsregga så får du ner skatten rätt mycket... :h
Mobba wrote:
tiso001 wrote:
crew wrote:
Jag har aldrig ägt en egen diesel, men har ändå en del erfarenhet av att köra dieselbilar, dom lite nyare modellerna av te.x Volvo och passat är väldigt trevliga att ha att göra med, dom är ju oftast utrustade med turbo och man behöver inte känna sig som tvåa vid rödljusen längre, dom har ju bra mycket bättre vrid än en bensinmotor så om man skall dra mycket så är den idealisk, Volvon går väl på 0,6 0,7 liter milen och passaterna på 0,5, vad som är negativt är väl den höga skatten som ligger på ca 6- 7000:-om året, men om man kör långa sträckor eller känner någon bonde med farmartank så kan det vara en bra affär. Om jag bodde på landet och hade långa avstånd till jobbet skulle jag inte tveka.
Åh fan, 7000:- i skatt hmmm :OO men det är klart, jag kör i snitt 15 mil/dag 4 dagar i veckan, så det borde löna sig för min del - om nu inte statsmakterna ökar skatten och/eller dieselpriset :l
Den går ju alltid att lasbilsregga så får du ner skatten rätt mycket... :h
Hmmm... då ryker väl baksätet :q Kan vara lite svårt att få igenom hemma om det innebär att antingen frugan eller ungen får skramla omkring i lastutrymmet när familjen ska ut och åka :)
CarMan wrote:
tiso001 wrote:
Automat...?! Njäe...tror inte det...kostade mig 25 papp att fixa Mondeons automatlåda för några veckor sedan X( Nu blir det manuellt ett tag framöver, tills jag kommit över chocken :l
Du kan åtminståne provköra en av var.
Förstå mig rätt; jag har inget emot automatlådor som funktion betraktat, tvärtom tycker jag det är jäkligt bekvämt - men efter mitt automatlådsras på Mondeon så litar jag inte på automatlådor längre (även om det växellådsraset sannolikt mera kan skyllas på Fords bristande kvalitet än på automatlådor generellt.....).
Det är väl bara att lyfta i baksätet och ut med gallert efter besiktningen om du lastbilsreggar. Skulle du bli stoppad i en kontroll så har du två veckor på dig att slänga ur baksätet och i med gallret igen. §e
En polar till mig räknade ut att om man kör mer än 1700 mil/år så tjänar man på en disel (personbilsreggad) gämfört med en bensinare. Exemplet är räknat på en nyare passat diesel.
tiso001 wrote:
CarMan wrote:
tiso001 wrote:
Automat...?! Njäe...tror inte det...kostade mig 25 papp att fixa Mondeons automatlåda för några veckor sedan X( Nu blir det manuellt ett tag framöver, tills jag kommit över chocken :l
Du kan åtminståne provköra en av var.
Förstå mig rätt; jag har inget emot automatlådor som funktion betraktat, tvärtom tycker jag det är jäkligt bekvämt - men efter mitt automatlådsras på Mondeon så litar jag inte på automatlådor längre (även om det växellådsraset sannolikt mera kan skyllas på Fords bristande kvalitet än på automatlådor generellt.....).
Jag vill bara att du ska prova båda för att Deiseln käns lita anorlunda om man har automat mot manuell.
Kolla med några taxi åkare hur många mil deras lådor håller... Ock dom har inget snält körsätt mot lådorna.
Personligen har jag aldrig förstått varför man ska köra bilar på villaolja, men det är väl för att ge bönder ett billigt alternativ förstår jag ;) .Siffrorna som CarMan(tror jag)visade visar dock en stor skillnad,VARVTALEN. En som viskar och en som sjunger kan säga samma sak,men det låter oftast vackrare när någon sjunger,så för mig är valet enkelt.Värm kåken med diesel och kör bilen på bensin. För övrigt så tog Herr Diesel som kom på idén livet av sig (säger väl en hel del).