Död 245… lösning sökes!

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7396
    Simon G
    Deltagare

    Som sagt så har jag numera en död Volvo 245 -90 med B230F motorn. Bilen vägrade en dag bara att starta och nu har jag försökt få igång den men utan resultat. Bilen har “hostat” nån gång den senaste tiden, men nu tänder den inte ens till. Jag har ingen gnista och jag är inte ens säker på om den får soppa.

    Jag har gjort följande:
    -Kollat säkringar. Alla hela.
    -Tjuvkopplat systemrelät för att kolla om bränslepumparna fungerar och det gör dom. Båda två.
    -Kolla gnistan både en två och trettio ggr. Med samma resultat. Ingen gnista!!
    -Bytt stift.
    -Mätt resistansen i tändspolen, både primär och sekundär lindning med resultat enligt handbok.
    -Kollat och bytt rotor och fördelarlock. Har dock väldigt hög resistans i rotorn ca 800Ohm, har ungefär samma motstånd i de tre rotorer jag har till den bilen, varav en av dem ny. Borde väl inte va så hög eller???

    Nån som har någon idé?

    /Simon

    #41304
    anden__z
    Deltagare

    Jag tror på impulsgivaren! Fungerar inte den får du noll gnista.Sitter ovanför svänghjulet precis under tändfördelaren. Kostar ca 300 på mekonomen.

    Ett vanligt fel på b230 motorerna.

    #41305
    slirfeldt
    Deltagare

    Ja som sagt ett mycket vanligt fenomen på dessa och har även avhandlats en rad tillfällen under andra trådar med, går även under namnet hallgivare,, och ofta handlar det om dåliga kontakter till denna med som sitter tämligen utsatt.

    #41288
    anden__z
    Deltagare

    Menar man hallgivare på volvon är det den givare som på äldre modeller sitter inne i tändfördelaren, dock har den samma funktion som givaren som sitter vid svänghjulet.
    Kallas oxå för vevaxellägesgivare. Den är dessutom oändligt mycket lättare att byta jämfört med hallgivare.
    Tyvärr sitter impulsgivaren på ett bräckligt fäste som gärna går sönder. För att komma åt att få bort det trasiga fästet måste man riva bort lådan och kopplingskåpan på 240 modellerna. På 740 tar man bort tändfördelaren och får plats att borra ur den ovanifrån.

    #41196
    Sydde
    Deltagare

    Jahaja.. låter inte så kul de här med vevaxelgivaren.
    Verkar som om vevaxelgivarn inte är som den ska iaf. Om min handbok stämer så ska man kunna ohm-mäta den mellan två¨stift i en av styrboxarna och där jag ska få 250Ohm får jag oändligt motsånd, men de vore bra om man kunde utesluta tändmodulen också. Kan man mäta om en tändmodul fungerar?

    /Simon

    #41194
    anden__z
    Deltagare

    Vad jag vet kan man inte mäta tändmodulen,är dock inte helt säker.
    Rör sig nålen på varvräknaren när du försöker starta? Vevaxelgivaren
    mäter även varvtalet. Om den rör sig borde man kunna utesluta en trasig givare.

    Pröva att försiktigt ta loss vevaxelgivaren och gör ren den.Ska sitta med en bult. du kommer åt den ovan ifrån ,men det är trångt.

    #41151
    Sydde
    Deltagare

    Ja jag får väl ta och gå på vevaxelgivaren nästa gång jag går på skrället!

    /Simon

    #40893
    Sydde
    Deltagare

    Hur f*n får man loss givaren? Den sitter ju som berget!

    /Simon

    #40903
    anden__z
    Deltagare

    Om jag nu får förutsätta att du lossat bulten som fästet sitter med, finns det endast ett sätt att få bort den på och det är med milt våld! Med betoning på MILT. Testa med rostlösning först. Det är iofs plast men det kanske löser upp skiten något. Hålet för givaren är rund, så försök att vrida loss den.
    Går den sönder har du hastigt o lustigt problem som jag tidigare skrev.

    #40904
    Sydde
    Deltagare

    Ja visst e de lustigt… Jo jag hade precis som du skrev skruvat ur skruven och sedan med mer eller mindre milt våld försökt få loss den, testade också rostlösning men utan resultat. Till slut gick den sönder :D:D så nu har man börjat riva ned lådan…

    Men angående lådan så undrar jag hur man får isär växelspaken, jag har tagit av damasken och lossat på låsringen som håller kulan på plats men det gör ju bara så att allt är lealöst istället för i två delar. Jag ser på de kraftigt underdimensionerade fiugurerna i min verkstadsbok att man ska kunna dela spalen strax nedanför kulan, men hur?

    /Simon

    #40833
    Ludde_57
    Deltagare

    Du måste även lossa spaken underifrån.
    Enklast är om du lossar kardanen mot växellådan vill jag minnas. Där spaken möter gaffeln som går in i lådan, finns en liten insex låsskruv i botten på växelspaken. Lossa den, och tryck sedan ut tappen som löper genom gaffeln och växelspaken. Sedan kan du dra upp växelspaken.

    När du ändå har ner lådan, kolla kopplingens och urtrampningslagrets skick.
    Det kan vara värt extrakostnaden att byta de redan nu om de är slitna.

    #40785
    Sydde
    Deltagare

    Ja då var de gjort… lyckades byta givaren utan att ta ner växellådan, lossade bara på den så att jag fick in fingrar och nyckel för att lossa fästet. Var ju iof sig ganska bökigt att få loss lådan men enklare än att ta ner den helt. O nu gnistrar det utav bara den. 🙂

    Tack ska ni ha för hjälpen, uppskattat! :upp

    /Simon

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?