Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Död hastighetsmätare . .

Startad av TomasW · 2007-06-24 · 1 svar

TomasWTrådstart
Hej!
Jag har en Mercedes C200 -95:a som spökar med hastighetsmätaren. När man har kört bilen ett tag och stannar vid en korsning eller dyligt, så händer det att hastighetsmätarens visare stannar kvar vid stoppnålen (0 km/h). Efter ett tag kan den komma igång igen.
Är detta glappkontakt vid kombiinstumentets kablage eller ngt värrefel?

Tacksam för tips..

Mvh Tomas
CRIS
Hej Tomas

Har en precis likadan bil som du med samma "festliga" problem som du. Tydligen vanligt på Mercedes. Har inte ordnat upp mitt fel än men jag har aningar om vad det kan röra sig om. 1: det finns ett drev bakom eller i växellådan som är en del i att hastigheten mäts (automat vet ej med manuell). Det brukar va av plast. Men om det skulle va sönder skulle mätaren nog uppföra sig annorlunda (kanske dippa osv...) så ja tror inte det är problemet. 2: Givaren vid växellådan jobbar oftast ihop med givaren till ABS:en (lite olika, inte säker om det är så på Merceders). Kolla om det är något glapp eller liknande på nån av dom till å börja med. 3: Har även hört att om man stoppat in en eftermarknads-stereo i bilen och kopplat eller tagit ström från fel ställe så kan det ställa till det med mätarna på Merca av denna typ. Låter långsökt men tål att betänkas i sista läget. Ska lämna in min bil till en kollega som var med i TV-programmet "Mercadoktorn" (killen e duktig på Mercedesbilar). Kan ju höra av mig igen när jag vet vad det var för vaj på min bil.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil