Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Död soppapump på Ford Escort 1.6i VIP -88

Startad av Freba · 2010-02-01 · 4 svar

FrebaTrådstart
Halloj!

Har en längre tid haft strul med att bilen hackat så fort den börjar bli varm...
Ännu längre tillbaka så vägrade den ibland att starta, oftast när den börjat bli varm oxå, men då fick man vänta i typ 20 minuter så startade den sen.

Jag har bytt soppapump, tändstift, kablar, fördelare, rotor, tändmodul etc...
Men hackandet var kvar.
Det jag gjorde då var att plocka ur spridarna o blåsa ur dom ordentligt.

Men...
När jag sen skruva ihop allt igen så vägrar den starta!
Den startade till men dog med en gång.
TEstade några gånger men alltid samma...
Tillslut när jag testat så ville inte ens pumpen snurra när jag slår på tändningen! Har lättat på bränsleledningen vid filtret och det finns inget bränsletryck överhuvudtaget.
Tog loss pumpen igår och den funkar om man sätter ström på den direkt, men av nån anledning så får den ingen kräm när jag slår på tändningen?

Finns det någon bränsletrycksmätare? Kan den ha pajjat?
Eller kan det vara styrboxen?

Alla tips emottages gladeligen!

snart åker den på skroten....

Mvh Freba
Meken
Hallå.
Kan vara defekt bränslepumprelä ( nummer 88AG 18C641 AA ) eller kabelbrott på kabeln fram till pumpen .
Svenne 2
aaa, vart sitter det? Inne i säkringsdosan bland de andra?
slirfeldt
Verkar kunna vara just reläet till bränslepumpen som med är rätt vanligt på dessa och här "avhandlas" detta tex: https://motorforum.nu/showthread.php?t=12947&highlight=escort&page=2 om det kan vara en bit på vägen.
Svenne 2
Tack för tipsen! Visst var det relät som brakat!
Så den starta på en gång efter jag bytt.

Inte hackade den när den blev varm heller, kanske satt det nåt i spridarna som jag lyckats få bort.

Dock så hade jag ingen tomgång...
Men frågan e om det kan sitta lite is nånstans eller så, den har ju ståt still i ett år och det har ju varit kallt ett bra tag här nere på Gotland nu...

Fler trådar i Hjälpforumet Bil