Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

dörrlåset blir min död...

Startad av mappo · 2006-10-24 · 0 svar

mappoTrådstart
För två veckor sedan kom ett rejält regn och sedan dess kan jag inte få upp
låset till passargerardörren på min Peugeot 205 (ej c-lås).

Jag vet att kärvande lås ska förebyggas snarare än botas så jag skruvar loss
hela innerpanelen på dörren och går lös med motorolja och fett på allt som
ser ut att vara rörligt...

Efter många dagars kämpande har jag nu med VÅLD fått upp låset.

När dörren är öppen går det lätt att låsa o låsa upp; det känns väldigt smort,
men om jag smäller igen dörren är det stopp och nu verkar inte ens våld hjälpa.

Det jag vill veta är följande:
1. Trasigt eller kärvande?
2. Om trasigt, vad göra?
Kan man byta lås utan att behöva byta nyckel? Jag har inte koll på vad som
är låskolv och vad som är låskista - vilken av dem är nyckelspecifik?

(ingen kunnig i Umeåtrakten som behöver hjälp med sin dator - dem är jag bra på :) )

Fler trådar i Hjälpforumet Bil