Ej fungerande kylarfläkt?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11415
    BrandDavid
    Deltagare
    Är fläkten trasig???

    Hej alla hjälpsamma!
    Har ett litet problem. Jag går direkt till problemet på en gång.

    För ett par månader sen köpte jag en skoda felicia årsmodell 00.
    Vid köper märkte jag inte att temperaturindikatorn inne i bilen inte registrerade någon temperatur. Biffen tänkte jag. Köpte nytt termostathus med tillhörande termostat, bytte ut det och problemet försvann direkt. Kunde se termperaturen gå upp och ner beroende på om bilen belastades eller inte.

    För ett par dagar sedan lät ja bilen stå på tomgång under ca 5-10 minuter. Termostaten och termometern steg då kraftigt till över 90 grader. Tyckte det var lite olustigt och öppnade då huven för att kika efter. I kärlet för kylarvatten så kokade det för fullt. Vattnet bokstavligt bubblade ur kärlet då jag lättade något på korken. Stängde självklart genast av bilen.

    Detta problem har ja enbart då den står på tomgång. Inte då jag kör bilen. Det är ju ganska så logiskt med tanke på att kylningen faktiskt blir bättre under färd, även med tanke på att det ligger runt nollan i luften så är ju kylningen bra. Men problemet som jag har är ju till sommaren då tempen kanske ligger runt 30 grader ute. Vad händer då?

    Min fråga är om någon haft liknande problem. Kylarfläkten som ska kyla i fronten går inte. Oavsett om den ligger på 90 i temp eller 70 (högre än 90 grader har ja inte vågat låta tempen gå) det kanske är så att bilen måste upp i en viss temp innan fläkten går igång? Eller är det någon givare till fläkten som är trasig?

    Jag har faktiskt testat att köra ström på fläkten genom en dosa, alltså inte från bilen och fläkten gick då. Så själva fläkten är det nog inget fel på.

    Är det någon vänlig och snäll person där ute som orkar ge mig lite tips? Vore er evigt tacksam!

    // David

    #55701
    ida-ada
    Deltagare

    med glykol och övertrycket som är i ett slutet kylsystem så tål dom en temp på upp till 120 grader utan att koka.

    #55709
    aw73
    Deltagare

    det kan vara själva givaren till kylarfläkten som är omduglit
    om det är en två-polig historia är det bara att lossa på kontaktstycket och förbinda anslutningarn för att testa
    ammar kan det vara något annnat tex. ett relä
    du behöver ett kopplingsshema för fortsatt felsökning

    evt. kan jag ta fram, schema
    men jag behöver mera fakta tex. motor/växellådskod
    biltyp etc.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?