Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

En BRA dragbil?

Startad av – · 2007-02-19 · 35 svar

Ludde_57
Tjatar lite igen med min fråga...
Vissa Scorpio -95 och nyare, får ju dra 2000kg med BE-kort.
Även Cheva Astro verkar få dra 2000kg, men hur är de i bränsleförbrukning, skick och hållbarhet vad gäller automatlådan?

Fler "billiga" dragbilsalternativ?
Chevyboy
Har oxå bekymmer vad man ska köra framöver, det går inte att hålla liv i min stackers scorpio hur länge som hälst! Drar oxå hästsläp, 2tons, men skulle behöva vara större, sen är det all annan bröte som ska med, vagnar mm. något pickuppaktigt, men ingen rostfälla och så skruvbar. Vi hästfolk har det inte så lätt, av någon anledning lägger vi gärna pengarna på något annat än bilar.

Peter Eklund
sigge21
Antar ju att du har E-kort?? Men jag vet av erfarenhet att hästägare inte alltid har "rätt" körkort eller dragbil. Är själv hästägare, så jag vet. Men det är lite svårt att säga vilken bil som är att rekomendera just p.g.a dragvikterna.
ingo-v40
Med risk för att (med all rätt!) vara partisk vill jag utan tvekan rekommendera dig att leta
rätt på en VW-buss Synchro, gärna = helst en 16-tum. Du får en suverän dragbil, hyfsade
servicekostanader (även om de rä högre än tvåhjulsbussarna), framkomlighet tack vare
frigångren ocn än väldigt trevlig bil att åka i. Med E-kort är det en pärla för den som
kör t.ex. hästar.

Bara mina tankar, iofs...
slirfeldt
Jo för det behöver man kanske inte vara så partisk,,, för att denna modell med är en grym dragare även som tvåhjulsdriven och behöver man sedan lite utrymme över det vanliga är den klockren kort som lång version, och med den dåvarande egna T4:an (-95) märktes knappt att man hade en Solifer 550 boggie husvagn med totalvikten 1400kg på kroken med en modell som har runt 2000 kg i drag vikt och E kort, inte behövdes extra husvagnsspeglar heller.
Chevyboy
Har en granne som kör ford ranger, och är rätt nöjd med den. Vad har ninatt säga om den, förutom att dom annonser jag sett är väl tilltagna för min ekonomi (jag påstår inte att det är dyrt, utan bara mycket pengar).

Mvh