Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

En erfarenhet rikare

Startad av oollaa · 2008-08-22 · 16 svar

oollaaTrådstart
Bytte bromsklossar på min honda nyligen....

Allt förlöpte väl. när jag skulle tvinga tillbaka bromskolvarna använde jag en avdragare och muttersmacken.... jävlar va snabbt å smidigt det gick... tycket jag kände mig som en bilverkstad vilken effektivitet..... :D

Men sååååå... inspektion vid huvudcylindern det hade sprutat bromsolja från den.... jaja torka lite åsså iväg.... :-)

MEN:::: i min iver att driva kolvarna i jättefart sabbade jag huvudbromscylindern FAAAAN va klantig man sparade en sekund där åsså massa merjobb nu X(
lenaola
Någon som vet om jag har huvudcylinder diameter 20,6 eller 22,2 hur kan man se det !?
Ludde_57
På flera h-bromscylindrar brukar diametern stå i relief på utsidan.
Har du tur så gör det det även på din.
lenaola
OK toppen ska försöka kolla det va bra då slipper man chansköpa
slirfeldt
Jo dessa är i regel klart lättjobbade, från sett att vissa delar kan sitta lite fast rostat,, men lite obegripligt hur du kunde sabba huvudbromscylindern om den inte redan var på gång,, har trots flertalet hondor aldrig behövt meckat med deras huvudcylindrar.

Men troligt måste denna demonteras för att kunna bestämma dess diameter,,, och framgår heller inte i dess reparationshandbok.
lenaola
Ja fattar inte men det va nått som höll imot när jag pressade på så fort med avdragarn och muttersmacken, när jag pausade släptte det... va väl huvudcylindern... nu glider pedalen sakta mot golvet om man trycker hårt... Allt funkar så bilen är körbara men jag tror inte det "läker" av sig självt. nästa gång blir det avdragare och spärrskaft istället....
Ludde_57
Har du inte bara luft i systemet då, eller ett bromssystem som måste "trampas in"?
Så fort man trycker tillbaka en bromskolv, känns det ju som om ett bromsrör är av när man bromsar första gången.
lenaola
finns repsats på micro för 414 pengar till 20,64:an har jag 22:an har biltema billiga satser som förhoppningsvis innehåller nått jag kan använda. Tydligen använder saab 22. har lyckats en gång tidigare att plocka ihop satser på biltema som innehållit erforderliga packningar trots att bilen inte funnits med i deras katalog... biltema e ju så förbannat billiga på dessa satser
slirfeldt
Jo då har förmodligen den sagt upp sig, synd att jag inte har reservdelshondan kvar,,, men annars bör det fungera med vilken av dessa storlekar av cylindrar, då fästena är densamma iaf, men det borde ju skrotarna kunna mäta/svara på.

edit: Där svarade vi visst om varandra,,, jo en sådana sats bör ju kunna fungera och Biltema är grymma på dessa satser om det passar,,,
lenaola
blir nog en repsats så är problemet löst med nya prylar och behöver troligen alldrig mer pilla på detta under denna bilens livslängd... eju dags för årliga poängjakten snart...
lenaola
Nu ska vi se har kollat på utsidan av min huvudcylinder för att veta om jag ska köpa hittade en relief där det stog 7/8 vad betyder denna vilka packningar gäller då !?

Kan det vara så att det e angivet i tum !? vad blir då det
Ludde_57
22,25mm får jag det till.

Edit:
Mazd skrev det jag menade, men inte skrev...
BrageDares
Jag får det till 22,225mm. (7/8tum x 25,4mm = 22,225mm)

Mvh
slirfeldt
Ja då är det måttet som gäller,, framgår inte heller ur dess reparations bok mera om dessa mått för huvudcylindern (master cylinder).
lenaola
Finns att välja mellan 20,6 och 22,2 så då är det väl det större måttet som gäller..

typisk 22,2 i diameter då blev det den dyrare (641:- ) satsen som krävdes....

Hmm kanske ska jaga på skroten istället dårå

/// Ola

Fler trådar i Hjälpforumet Bil