VvedrokTrådstart2005-12-01Volvo 965- 98 (v-90)
Problem:
Växellådan går ibland över till ”nödläget” och pilen i instrumentbrädan blinkar.
Bilen går att köra men den använder inte alla växlar.
Felet försvinner av sig själv om bilen får stå ett tag.
Jag kan leva med problemet men det kan bli ytterst irriterande om felet dyker upp vid fel tillfälle.
Jag har lämnat in bilen till Volvoverkstad för en felsökning.
Verkstad säger att det är en styrenhet på växellådan som felar.
(Om jag förstått det rätt så är det en elektronisk enhet som bla. känner vilken växel jag använder och enheten sköter sedan om växellådan så att den används på rätt sätt.)
Det har hänt att bilen inte startat och jag har fått mig berättat att även detta kan bero på att enheten inte känner att parkeringsväxel faktiskt ligger i.
Verkstad säger att man helt enkelt byter ut denna enhet.
Kan detta stämma och bör jag låta verkstaden byta enheten?
Kan man köpa delen och byta själv eller krävs specialverktyg och spetskompetens?
Min erfarenhet som mekaniker sträcker sig till kamremsbyte på 745 och liknande
Frågan ställer jag bara därför att jag fått erfara att man inte alltid blint ska lita på vad folk i vissa verkstäder säger.
Mvh. RK.
Låter ganska trovärdigt,det verkstaden säger !
Har själv jobbat på volvo verkstad i tre år.
Om elektroniken inte känner av att park läget är i så ska motorn inte gå att starta ,om jag minns rätt !
Ace13
I det här fallet tror även jag att verkstaden talar sanning.
Frågan är om jag ska köpa del och byta själv.
Är detta ett gds-jobb?
Krävs det inga komplicerade inställningar/kalibreringar?