Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

erfarenhet av Kumho vinterdäck

Startad av jag567 · 2005-12-12 · 14 svar

jag567Trådstart
Berätta lite om era erfarenheter med kuhmo som vinterdäck. Och vad har ni haft före eller efter.

Kör nu andra året med Kumho men är inte riktigt nöjd.
Mina klagomål kommer efter att jag hört vad andra har för erfarenheter.

Tack!
Ludde_57
Dubbat eller odubbat?

Kan dock inte uttala mig om Kuhmo då jag bara kört Michelin med bra erfarenheter.
Annika
Dubbade däck. Tänkte jag på i första hand.
Krister Lindholm
Man får väl lite som man betalar för antar jag.
Kumho är ju inget däck som skall jämföras med de dyrare konkurrenterna, ex Michelin & Pirelli, etc.

Jag har nya Pirelli Carving, om de är bra eller inte kan jag inte säga.. Måste ju jämföra med andra alternativ på samma bil först & det är ju nått som inte ens är intressant. Att ett däck är bättre än det andra är nog mycket svårt att konstatera & sen även bevisa, såvida man inte testat en driva olika på en & samma bil. :)
Annika
Birp wrote:
Man får väl lite som man betalar för antar jag.
Kumho är ju inget däck som skall jämföras med de dyrare konkurrenterna, ex Michelin & Pirelli, etc.

Jag har nya Pirelli Carving, om de är bra eller inte kan jag inte säga.. Måste ju jämföra med andra alternativ på samma bil först & det är ju nått som inte ens är intressant. Att ett däck är bättre än det andra är nog mycket svårt att konstatera & sen även bevisa, såvida man inte testat en driva olika på en & samma bil. :)


Jepp. så är det. man får vad man betalar för.
Men inte roligt att betala 17" vinterdäck.

För mig så var kuhmo däcken helt bra första året. Men redan andra året känns de på gränsen, hala sliriga.
Blir nya nästa säsong.
Har även hört att andra känt likadant men för dem har även dubbarna lossnat. har själv alla dubbar kvar (tror jag)

Hur känns Michelin efter ett par säsonger?
Ludde_57
De dubbfria Michelin jag haft under åren har haft bra grepp under många år ( 5-6 )
De vinterdäck jag själv betalar blir dubbfria Michelin, annars blir det det som följer med bilar jag köper...
T
Jag åkte på Kumho för några år sedan och det var ingen rolig upplevelse.

Carving som nämndes ovan har väl kommit väldigt dåligt till i tester 2 år i rad om jag inte minns fel, fast det kanske jag gör...
Krister Lindholm
T wrote:
Carving som nämndes ovan har väl kommit väldigt dåligt till i tester 2 år i rad om jag inte minns fel, fast det kanske jag gör...
Det stämmer säkert, brukar inte lägga stor vikt på tester ärligt talat.

Åkte på Michelin Blizzak01 samma år som det totalsågades & kallades "livsfarligt" i kvällspressen, inte tyckte jag det var ett dåligare däck för det, var faktiskt riktigt imponerad av att ett dubbfritt däck var så pass bra. :)
Annika
Birp wrote:
Det stämmer säkert, brukar inte lägga stor vikt på tester ärligt talat.

Åkte på Michelin Blizzak01 samma år som det totalsågades & kallades "livsfarligt" i kvällspressen, inte tyckte jag det var ett dåligare däck för det, var faktiskt riktigt imponerad av att ett dubbfritt däck var så pass bra. :)


Bridgestone blizzack är de! Har haft det på min gamla bil. gillade de skarpt.
På Min Mazda hade jag Dunlop dubbfria på bilen vid köpet, men de var totalt värdelösa. Köpte då kuhmo däcken istället (hade ont om pengar efter bilköpet och 17" vinterdäck kostar skjortan). Men efter andra vintern är de på gränsen till ogodkända (enligt mig).

Angående vinterdäckstest:
Det framkom för ca. ett år sedan att däckstestarna från de olika länderna fått samma mönster men med olika gummiblandningar. Gummiblandningen var gjord efter vad de olika länderna (testerna) prioriterade mest! De tre (kanske fler) största tillverkarna gjorde så, men inte Michelin. SÅ det förklarar varför michelin har hållit en jämn 3-4plats i testerna varje år.
Vinterdäckstesterna som vi läser på hösten har tidningara testat på senvintern och våren. Och då har inte de nya däcken kommit till däckfirmorna. Så tillverkarna levererade direkt till testarna. Därför kunde de fiffla lite.
Detta framkom då någon smart testade skillnaden mellan de däck de fått först och sedan köpt samma däck senare på hösten. :)
Ersing
Jag hade en gång KUHMO, visserligen sommardäck, fram på min bil - Opel Kadett E (-86). De höll ca 1000 mil sen var de slut. Så jag har dålig erfarenhet av detta märke. Eller hade jag bara otur med mina däck???
Ludde_57
Ronald Jakobsson wrote:
Jag hade en gång KUHMO, visserligen sommardäck, fram på min bil - Opel Kadett E (-86). De höll ca 1000 mil sen var de slut. Så jag har dålig erfarenhet av detta märke. Eller hade jag bara otur med mina däck???
Låter osannolikt lite med endast 1000 mil.
Är du 100 på att dina hjulinställningar var korrekta? Eller hade du en tuff körstil?
Annika
Ronald Jakobsson wrote:
Jag hade en gång KUHMO, visserligen sommardäck, fram på min bil - Opel Kadett E (-86). De höll ca 1000 mil sen var de slut. Så jag har dålig erfarenhet av detta märke. Eller hade jag bara otur med mina däck???


Låter faktiskt lite. Jag brukar köra 30000-40000km med mina sommardäck som är lågprofil.
Men då skall hjulvinklarna vara i skick!
Ersing
Bytte däck till ett annat fabrikat, minns inte vilket, det är ju snart 20 år sen, och dessa däck höll ca 40 000km. Utan någon ändring eller kontroll av hjulinställning...
Annika
Ronald Jakobsson wrote:
Bytte däck till ett annat fabrikat, minns inte vilket, det är ju snart 20 år sen, och dessa däck höll ca 40 000km. Utan någon ändring eller kontroll av hjulinställning...


Tror dig.
Men har man lågprofil och breda däck så är det billigare att kontrolera hjulvinklarna än att köpa nya framdäck inom en månad. Tro mig jag har lyckats med det och det sved i börsen! Så jag gör inte om det!
mijje85
@jag567 11259 wrote:
Dubbade däck. Tänkte jag på i första hand.


Jag har kört på kumho dubbade vinter i 3 säsonger och dom har varit riktigt bra. Självklart så är ju "bettet" inte det samma längre så därför köper jag nya i år (Kumho)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil