Halloj!
Min kära(än så länge) Escort 1,6 -90 håller på och strular för mig.
För ett tag sedan dog den oförklarligt och ville inte starta. Ett besök på verkstaden löste den problematiken och de bytte tändfördelaren.
Sedan dessa(cirka en månad sedan) har bilen gått bra, tills idag, då den helt plötsligt fick för sig att dö igen. Då ska tilläggas att bilen varit ute på ett par långa turer och ett antal små stopp(motsvarande dagens tur) de senaste dagarna, då jag har besökt familjen i en annan del av landet. Trots många stopp, olika långa så har jag inte märkt något förrens den stannade idag. Då hade jag kört 2-2,5 mil från jobbet och hem. Efter cirka 1,5 timmes paus skulle jag iväg igen. Men inget hände.
Nuläge:
Startar inte. När jag vrider om nyckeln hörs det bekanta surret från bränslepumpen. Samtidigt som bensinen pumpas fram hörs en klick från motorrummet. Har fått för mig att det klickar från säkringshållaren eller någonstans i närheten av den. Men är inte säker. Det jag är säker på är att inget händer mer än klickljudet. Den är mao stendöd.
Är det så att det är den beryktade tändmodulen som strular?
Var sitter den och hur kan man kontrollera den?
Kan det vara något annat?
Lite hjälp och tankar från expertisen skulle uppskattas...
Min kära(än så länge) Escort 1,6 -90 håller på och strular för mig.
För ett tag sedan dog den oförklarligt och ville inte starta. Ett besök på verkstaden löste den problematiken och de bytte tändfördelaren.
Sedan dessa(cirka en månad sedan) har bilen gått bra, tills idag, då den helt plötsligt fick för sig att dö igen. Då ska tilläggas att bilen varit ute på ett par långa turer och ett antal små stopp(motsvarande dagens tur) de senaste dagarna, då jag har besökt familjen i en annan del av landet. Trots många stopp, olika långa så har jag inte märkt något förrens den stannade idag. Då hade jag kört 2-2,5 mil från jobbet och hem. Efter cirka 1,5 timmes paus skulle jag iväg igen. Men inget hände.
Nuläge:
Startar inte. När jag vrider om nyckeln hörs det bekanta surret från bränslepumpen. Samtidigt som bensinen pumpas fram hörs en klick från motorrummet. Har fått för mig att det klickar från säkringshållaren eller någonstans i närheten av den. Men är inte säker. Det jag är säker på är att inget händer mer än klickljudet. Den är mao stendöd.
Är det så att det är den beryktade tändmodulen som strular?
Var sitter den och hur kan man kontrollera den?
Kan det vara något annat?
Lite hjälp och tankar från expertisen skulle uppskattas...