Det stämmer att om det rör sig om 1,8 motorn så är den på 105hk och är den första serien av ford kallat zetec med dubbla kamaxlar osv, den fanns även i Mondeo 1,8 dock med något högre effekt men motorblock osv bör överenstämma.
I escorten så kom just denna motor till 91 årsmodell (då den nya modellen kom) sedan så uppdaterades zetec motorn till 96-97 har jag för mig,, och fick då namnet zetec-e.
Med dessa var/är det tämligen mycket strul med defekt säkringsbox där det ofta var fråga om mycket bristfälliga lödningar, som fick dom närmast omöjliga kombinationer av elfel, så detta är om något ett typiskt escort fel, det som då görs är att byta ut säkringslådan eller om man själv är händig med lödkolven att själv löda om dess anslutningar vilket även många lyckats med.
Jo det finns ett drös med slangar på dessa,, och denna ventil är troligtvis EGR ventilen med dess vakum anslutningar, pröva gärna att med lite startspray spruta på lite misstänjta slangar osv med motorn på tomgång och vid minsta läkage där, så kommer tomgången att höjas/förändras på denna motor.
I escorten så kom just denna motor till 91 årsmodell (då den nya modellen kom) sedan så uppdaterades zetec motorn till 96-97 har jag för mig,, och fick då namnet zetec-e.
Med dessa var/är det tämligen mycket strul med defekt säkringsbox där det ofta var fråga om mycket bristfälliga lödningar, som fick dom närmast omöjliga kombinationer av elfel, så detta är om något ett typiskt escort fel, det som då görs är att byta ut säkringslådan eller om man själv är händig med lödkolven att själv löda om dess anslutningar vilket även många lyckats med.
Jo det finns ett drös med slangar på dessa,, och denna ventil är troligtvis EGR ventilen med dess vakum anslutningar, pröva gärna att med lite startspray spruta på lite misstänjta slangar osv med motorn på tomgång och vid minsta läkage där, så kommer tomgången att höjas/förändras på denna motor.