Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

escort 1,8 -92 frågor

Startad av cbratticus · 2007-08-27 · 3 svar

cbratticusTrådstart
Tjena gott folk!

Har precis införskaffat mig en escort cab -92 importerad av tidigare ägare och har därför dålig dokumentation om bilen. 1,8 105hästars motor om jag inte missminner mig?

vad heter motorn och i vilka årsmodeller sitter det samma spis i ?

Verkar vara nåt elfel på bilen eftersom den ibland bara dör och blir helt strömlös, klockan nollställs och alla lampor lägger av. sen efter en stund brukar den hoppa igång igen och gå som vanligt.. finns det några kända fel på dessa bilar så som krånglande styrbox tändmodul lr liknande ? startmotor och allt går runt men den vill inte starta...

det hörs även ett vinande nästan tjutande ljud från motorn när jag varvar den lite, har försökt kolla vacuum slangar och liknande om det är nån luft som slipprar ut men hittar fan inget... vad är det för ventil som vacuum slangarna går till? sitter bredvid tändmodulen om jag har fattat det rätt....
slirfeldt
Det stämmer att om det rör sig om 1,8 motorn så är den på 105hk och är den första serien av ford kallat zetec med dubbla kamaxlar osv, den fanns även i Mondeo 1,8 dock med något högre effekt men motorblock osv bör överenstämma.
I escorten så kom just denna motor till 91 årsmodell (då den nya modellen kom) sedan så uppdaterades zetec motorn till 96-97 har jag för mig,, och fick då namnet zetec-e.

Med dessa var/är det tämligen mycket strul med defekt säkringsbox där det ofta var fråga om mycket bristfälliga lödningar, som fick dom närmast omöjliga kombinationer av elfel, så detta är om något ett typiskt escort fel, det som då görs är att byta ut säkringslådan eller om man själv är händig med lödkolven att själv löda om dess anslutningar vilket även många lyckats med.

Jo det finns ett drös med slangar på dessa,, och denna ventil är troligtvis EGR ventilen med dess vakum anslutningar, pröva gärna att med lite startspray spruta på lite misstänjta slangar osv med motorn på tomgång och vid minsta läkage där, så kommer tomgången att höjas/förändras på denna motor.
Opelkadett87
okej! då blev jag lite klokare :-) får kolla upp detta med säkringsboxen oxå...

Går det plugga i dator och felsöka på dessa bilar hos ford återförsäljare? är det samma styrboxar på alla 1,8 zetec motorer?
slirfeldt
Jo som sagt detta med strulande säkringsboxar är visst lite av en escort klassiker,, kika gärna mer om detta och mycket annat kring detta märke på: https://fmcs.mer.nu/forum/index.php

Men skummar igenom rephandboken för Escort utan att finna något om diagnos uttag för denna modell och finner faktiskt inget om detta till äldre bilar än 96´, för därifrån finns det iaf mätuttag (OBD2) som man med en hand enhet kan utläsa felkoder ifrån.

Men det borde finnas som det gör med motsvarande modeller av Mondeo, där är det på äldre än 96´har ett enklare självtestsystem där man kan koppla in sig med en vanlig voltmeter och den vägen utläsa eventuella felkoder och samma system torde även finnas på motsvarande escortmodeller.

Fast i vilket fall som helst kan en fordverkstad utläsa felkoder även ur denna modell,, jo även här borde det i princip vara samma styrboxar men har förmodligen annorlunda inprogrammeringar så att det går i regel inte bara att byta ut en styrbox från en annan modell utan risk för eventuella problem,,,

Fler trådar i Hjälpforumet Bil