Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Expansionskärlet svämmar över

Startad av carebear · 2009-07-02 · 1 svar

carebearTrådstart
Hej! Kan börja med att säga att jag inte alls är bra på bilar.
Hur som helst, imorse när jag kom till bilen(206), var där en stor pöl under motorn på höger sida rätt under exp.kärlet. På väg till jobbet låg den lite högt i temp, så när jag stannade på macken passade jag på att titta. Öppnade kärlet o då kom det massa vatten farande ur det. Antagligen det som hänt under natten också?
Varför kommer vatten ur kärlet? Vad göra åt problemet? Det verkar ju finnas vätska iaf eftersom den kan spruta ur sig den när den står still.
Vet att termostaten är bytt för ungefär ett år sen, då den svajade i temp. Annars inga problem.
berit
Tråkigt att höra,
Du har antagligen 1,4i 8 ventilers motorn, jättevanligt att topplockspackningen går på dom, ganska lätt att byta i och för sig för den som vet hur...

Det som du upplever är att avgaserna trycks ut i kylsystemet och vatten läcker ut.
Kör inte med bilen några längre sträckor när den är på det här viset, går den varm kan toppen bli helt sned och då blir det mkt dyrare att fixa!

Fler trådar i Hjälpforumet Bil