Bbear75Trådstart2008-01-28hej, köpte en hyundai atos -00 för ett tag sedan för att ha som andra bil, tycker att den luktar lite sunkigt inuti, nån som har något tips på att få bort den dåliga lukten?
mvh bear
Tja finns ju en del produkter på macken som skall ta bort odörer . hur dom fungerar vet jag inte .
Ättika är ett gammalt knep som fungerar , men du får vädra rejält efteråt
viktigast innan man använder någon av de olika metoder som finns är att man rengör bilen invändigt ordentligt, damsugger och skurar, sedan kan man köra med ättika, eller andra metoder.
ställ in en burk ätika i bilen det har fungerat för mej hadde den ca 1 vecka se till att den inte ramlar
Jag lämnade in min inrökta bil till en rekondfirma. dom satte in nån apparat som bröt ner lukten. Bilen blev som helt ny. kostade mig 550 kr. Klart helt värt!!
Vet även taxi bilar som haft kunder som kräkts i bilen :(
O efter behandlingen, märks absolut inget.
Kan inte säga vad det är, men är en liten apparat som sätts in i bilen.
Mvh Steffo
Jo firmorna använder oftast olika ozonbehandlingar mot oönskade odörer med mycket gott resultat, här annars lite tips från Bosse bilmek:
https://www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/article285713.ab
Och ännu en "huskur" i form av Yokoair:
https://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=21163Intressant att läsa artikeln i aftonbladet, särskilt då dom har ingen aning om vad domskriver om, när dom pratar om jon-generatoren.
Istället för att "bryta ner" stink-partiklarna, så dras dom mot närmaste yta. I bilens fall, rutor, inredning mm. Din gamla bildrörs-TV fungerar på samma sätt. Har ni aldrig undrat över varför TV-skärmen blir alltd så smutsig?? ;-)
Jo nu finns det förmodligen lite olika sådana mer eller mindre avancerade ozonprylar,, men vet iaf från den tiden som husvagnsmek att det redan då fanns några sådana apparater och som verkligen fungerade, kom ihåg att en gav lågot metallisk smak i luften ett tag efteråt..
Dessa prylar fungerar bra, om man vet HUR dom fungerar och vad man ska göra. Saken är, att som namnet beskriver, så genererar apparaten negativa joner. Detta innebär att alla partiklar drar sig mot närmaste yta som är positivt laddad. Så att efter att ha kört en sådan i en bil med röklukt, så försvinner lukten och kommer inte tillbaka, om man tvättar bilen ren på insidan. "röken" har ju satt sig på instrumentbrädan, stolpar, rutor mm.
Kan för övrigt berätta en rolig historia om denna apparat.
En (dåvarande) svensk biltillverkare gjorde prov med en jon-generator, för att få bort pollen och andra partiklar ur kupén. Under provrundan blev dom invinkade av polisen.
Dom undrade över vilka hemligheter biltillverkaren höll på med, då deras hastighetsradar (gamla X-band typen tror jag) gav inget utslag, när dom försökte mäta farten på bilen.
Det visade sig att jon-generatorn på något sätt "sög till sig" radarstrålen.
Hej!
Jag har hittat än ny produkt det heter Ecodor luktborttagare. Funger jättebra!
Vart köper man en så kallad Ecodor luktborttagare?