Tthohol8912Trådstart2011-08-05Hej!
Blir snart tokig på mitt problem, jag har för ganska länge bytt bränslepumpen och då byttes givetvis även bränsleslangarna mellan filter och ackumulator samt mellan pump och ackumulator. Problemet är att efter att jag kört ett tag ibland går det en dag ibland en vecka tom en månad ibland så börjar det att läcka bensin. Sprickan på slangen kommer i närheten av slangklämman. Jag tänkte då att det är slangklämmorna som deformeras när man spänner de för hårt så jag köpte minislangklämmor gjorda för bränsleslangar, men icke samma bekymmer igen. Vad gör jag för fel, från början satt där inga slangklämmor men det måste jag ju ha annars får jag det inte tätt. Finns det gummibeklädda klämmor? Är biltemas slangklämmor och bränsleslangar sämre än andras? Nån som råkat ut för något liknande? Nu har jag börjat tro att det är nipplarna som har nån vass kant som skär igenom, jag vet inte vad jag ska göra snart.........
Vad är det för bil och motor vi talar om, är det en volvo med en E-motor? Mellan tryckpump och ackumulator/filter brukar det normalt vara en påkrympt slang för att kunna klara trycket.
Mvh Janne
AAlkvettern2011-08-05 · #Jag tror också på tryck.
Råkade ut för det på min V12;a, i bakkant sitter små stumptar som sprack ideligen. Köpte orginal från BMW och problemet försvann.
Tidigare hade jag bara klippt slang från en längre bit jag hade.
Råkat ut för samma på en Honda och just biltemaslang! Jag bytte till slang av annat märke sedan va problemen borta
Audi 80 1,8s, då får man ju prova med andra slangar för det här känns ju hopplöst. Så det finns slangar som man inte ska behöva några slangklämmor eller?
Detta beror ju på om det nu är bränsleslangen i sig som är orsaken och där har det genom åren förekommt sådana av sämre kvalité (tex sådana märkta "ILO")med från tex Biltema. Men har även där blivit bättre av egna erfarenheter till så även deras slangklämmor. Men det viktiga är att slangen passar precis på dess anslutning så skall det även fungera utan problem även med riktigt höga pumptryck.
Sedan är det överlag inte alla gånger nödvändingt att byta samtliga bränsleslangar ens vid bränslepumpsbyten. Utan där får man känna och se efter eventuella torrsprickor osv om byte är nödvändigt.
Som en del säger, dålig kvalitet kan det vara... Ett liknande exempel fast inte på en bil..
Min Bensinhäcksax släppte nere vid insugningssilen... (Sån där tung lös sak) Jag gjorde då ett nytt fint snitt med en vass kniv satte dit silen + ett buntband...
Det gick att köra med den i ca ½ timme, sen gick det sönder igen.. Då fiskade jag återigen upp slangen och slangen såg fin ut just där vid silen,och buntbandet, Men resten av slangen fullkomligt smulades sönder, den bara vittrade i mina fingrar...
Häcksaxen är inte använd så himskans massa ggr, och det har alltid stått oljeblandad bensin i tanken.... Så förmodlig undermålig kvalitet....Byt slangtillverkare säger jag oxå..