Detta ämne innehåller 12 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av  adde34 8 år sedan.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19231

    nissan micra
    Deltagare

    Har fortfarande krångel med min Micra. En 03: a som gått ca 10800.

    Var och bytte tempgivare som var fel på men då dök en annan felkod upp:mad:.

    Så här står det på papperet jag fick från verkstan:

    Felkoder
    Bränsle/tändning(CR14-engine-MT/AT)

    DTC

    0340 -Okänd felkod

    P0011 -Variabla ventiler inloppskamaxel, ventiler öppnas för tidigt (bank 1)
    -Intermittent

    Vad menas med detta? Åtgärd? Kostnad?

    Tacksam för svar igen.

    #77344

    Alkvettern
    Deltagare

    Tar man felkoden rakt av, kamremmen står fel och gör att kamaxeln öppnar ventilerna innan den ”ska”.
    Men, sen kan det mycket väl vara andra tokigheter som gör att felkoden dyker upp och inte alls beror på att kamaxeln öppnar ventiler annorlunda.

    Är inte så bekant med motorn, men om den har variabel som det står, kanske det är två överliggande kamaxlar som var för sig kan regleras olika, liknande BMW´s Vanos som ändrar beroende på motorvarv.
    Om den funktionen (om den finns) ballat ur kan nog felkoden ifråga uppstå.

    Detta är bara rena tekniska funderingar, finns säkert någon Nissan kunnig på forumet som kan reda ut det övriga 🙂

    #77345

    Mike1335
    Deltagare

    Hoppas att det inte är något allvarligare fel. Inväntar svar från någon Nissan -kunnig men tackar dig för ditt svar.

    #77346

    Alkvettern
    Deltagare

    Efter att ha tillbringat ett par minuter på ett amerikanskt nissan-forum fann jag följande.

    allt verkar kretsa kring en givare som kallas för ”intake valve timing control solenoid valve” , vad den har för svenskt namn vetefasiken 🙂

    Det krävs fyra signaler för att sätta felkoden, kamaxelgivare, vevaxelgivare, motortemp och varvtalet.
    Om den upptäcker att kamaxeln inte är där den bör vara, sätts felkoden. (eller att givaren är pajj/fastnat i öppet-stängt läge)
    Givaren som mäter detta går på oljetrycket och kan fastna öppen eller stängd, eller helt vara trasig. samma här, denna felkod sätts.

    Symtom
    – Motorlampan lyser
    – orkeslös
    – orolig tomgång

    Orsaker
    – Kan ske vid för lite olja/dåligt oljetryck, eller dålig olja
    – Kan ske vid trasig eller felaktig kamaxel(läges)givare
    – Ibland räcker det med att nolla koden, låta bilen kylas av och sen starta igen.

    Felsökning
    – Kablarna för givarna
    – Kontrollera om givaren för insugssidan, som mäter ventilerna är fast i öppet eller stängt läge.
    – Ovanstående kan också vara trasig
    – Kamaxellägesgivaren kan vara trasig
    – Vevaxellägesgivaren kan vara trasig

    Egenvård
    – Byt olja och se till att den är av god kvalisort (inte biltema)
    – Kontrollera givarna med multimeter, de är av av-på typen så den ska fladdra vid fungerande givare

    #77352

    slirfeldt
    Deltagare

    Sitter kamkedja på dessa motorer och vad jag känner till har denna motor inga variabla ventiler men väl har tidigare några sådana motorer råkat ut för slitna kamkedjespännare som då fått den följden att felkod kan ha sats för dessa fenomen. Men motorn överlag rasslar inte mer än brukligt och prövades denna felkod att åter släckas och om den då återkom?

    Oljebyte kan med som sagt hjälpa upp situationen om nu inte denna är bytt på ett tag och där fungerar även biltemas oljor bra av egna många erfarenheter. 🙂

    #77353

    Mike1335
    Deltagare

    Felkoderna släckte dom idag men problemet kvarstår ju med dippar och hackig tomgång, så jag antar att motorlampan kommer att lysa i morgon
    när jag åker iväg. Motorn rasslar ingenting.

    Har bytt vevaxelsensor(kamaxelgivare) och tempgivare för en vecka sedan, för dessa har det också visats felkod på.

    Har fyllt på kylarvätska nyligen.

    Har också för mig att dom sagt att jag har kamkedja. Kan kamkedjespännarna bytas ut om
    dom är slitna eller måste hela kamkedjan bytas? Är inte det väldigt kostsamt?

    Ska prova att byta olja. Bytte för ett par månader sedan men det var en liten verkstad som hade olja i stora dunkar och den oljan kanske inte var bra
    för bilen.

    #77354

    Alkvettern
    Deltagare

    Mät upp dendär givaren som ger felkoden, du ser direkt om den är pajj.
    Endera visar den closed loop, eller open loop.
    Om den fungerar ska den skifta hela tiden, öppen-stängd-öppen o.s.v.

    Ta multimetern, ställ på OHM, du bör då se hur den skiftar mellan 0 och -1 eller hur nu din multimeter visar en stängd krets, sätt ihop pinnarna på multimetern så ser du.

    Var denna givare sitter, det har jag dock inte hittat än, men jag lovar återkomma med bild när jag finner 😉

    #77355

    slirfeldt
    Deltagare

    Som sagt har flera råkat ut för detta fenomen där allt från dess kedjesträckare till att på tex en sådan Micra -04 vars kamkedja blivit utmattad och måste bytas på bilen med endast 7400 mil på mätaren. Där det inte heller alla gånger behöver rassla vidare mycket. Själva kamkedja med spännare brukar gå på runt 1000:- men sedan tillkommer arbetet men som dom flesta verkstäder bör kunna ge ett fast pris på.

    Lite mera om detta har med diskuterats på det mer märkes specifika forum: http://www.nissanforum.se/wwwforum/default.asp Annars med ett så pass nyligen utfört oljebyte är det förmodligen inte mycket mer resultat att räkna hem med där dom flesta även verkstäder har tillräckligt hög klass på oljan.

    Här kan man med finna en hel del sprängskisser till just Nissan bilar: http://nissan4u.com/parts/ och här en bild över vart dessa kamaxel lägesgivare sitter: http://nissan4u.com/parts/micra/el_k12e/2003_6/type_9/engine_electrical/distributor/

    #77357

    Mike1335
    Deltagare

    Det lät ju inte så dyrt med 1000:- för kamkedja o spännare. Såg på skisserna att det stod både crankshaft och camshaft, vilket jag förstått
    ska vara vevaxelsensor/givare och kamaxelsensor/givare. När jag beställde kamaxelgivare till bilen så fick jag en vevaxelsensor för dom påstod
    att det är samma sak? Stämmer det verkligen, för på bilden så syns ju vevaxelgivarens position och kamaxelgivarens?

    #77358

    Alkvettern
    Deltagare

    Kan vara samma typ av givare fast den har olika position? då de gör samma sak.

    Här kan du se lite mer om felkoden

    http://nissanhelp.com/diy/obd_codes/p0011_nissan.html

    #77360

    lenaola
    Deltagare

    jodå 1000 kr i all ära men tyvärr är inte materialet den dyra faktorn här… hade en kompis som skulle byta kedja på sin saab 9-5 nyligen dom skulle ha 15 000 för jobbet

    #77362

    slirfeldt
    Deltagare

    Som jag med kommit fram till är det samma givare och visst naturligtvis vid sådana här rätt omfattande reparationer tar ju arbetskostnaden ett klart övertag inget snack om det. Så vida man inte som fler som på tex nissanforumet med fixar detta själv,,, men då bär man vara rätt teknisk kunnig innan man ger sig på detta.

    Där som med sagt bör dom flesta verkstäder små som stora kunna ge ett fast pris på detta arbete med. 🙂

    #77365

    adde34
    Deltagare

    Har för mig att det är samma givare till vev respektive kam, ganska vanligt att dessa byts också.

    Om du lyfter av ”locket” som sitter på motorn (det som sitter över ventilkåpan med luftfiltret i) så har du en variabel kamkedje pryl som drivs av oljetrycket, den sitter bara med 1 skruv och är lätt att ta loss och rengöra, kan tillägga att det aldrig är fel på den och den är aldrig smutsig men vafan du kan ju kolla skiten ändå 🙂 /Nissan meken

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng