Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Felkod 16805 (P0421) som ingen verkar ha en lösning på...

Startad av Audirille · 2008-08-05 · 11 svar

AudirilleTrådstart
Hejsan!

Jag hoppas på hjälp i detta forumet!

Min bil: Audi A6 2.4 -02
Mil: 7500

Fel: Motorlampan tänds med jämna mellanrum och felkod 16805 eller P0421 visas när jag läser av koden. "Warm up catalyst efficiency below threshold".

Jag har varit på VAG ett antal gånger och de har bara släckt lampan, och vet inte riktigt vad dom skall göra?!
Deras förslag: Byta främre högra lambdasonden, de garanterar dock inte att bytet av lambda släcker lampan. Och det finns totalt 4 lambdasonder, så dom sa att vi får testa att byta en i taget...Pris hos VAG ca: 3500kr/st inkl. arbete.

Deras andra förslag var att byta främre katalysator pris ca: 8-10000kr!!! Men dom garanterar fortfarande inte att lampan släcks. Vad trött jag blir.

Har läst på andra forum att luftmassemätaren eller otäta vacuum-slangar också kan generera denna felkod.

Finns det INGEN som har en lösning på detta problem. Bilen går hur bra som helst när lampan lyser så att slänga ut flera tusen på en möjlig felorsak känns som att kasta pengarna i sjön. Jag köpte en egen felkodsläsare/raderare bara för att bilen går inte igenom besiktningen om lampan lyser!!!

Hoppas på kloka svar på detta forum.
AJ80
Vag vag vag ,fy faaaan!
Gå till en verkstad och få avgasvärdena uppmätta,det ska göras när motorn och catten är varmkörda.Är värdena ok så kan det inte vara nåt fel på vare sig lambda eller cat.
Ballto
Avgasvärdena är perfekta!
Har också köpt en universal lambda med inte kopplat in den ännu, för jag tror inte felet ligger där!
Någon annan som har någon god idé?
aw73
bara du inte har lambdasond med 6 polig kontakt som den här
https://www.racestuff.se/index.php?main_page=product_info&cPath=8_117&products_id=237
Ballto
a128: Vad menar du med det? Bara du inte har...

Nej det har jag inte, mina sonder är med 4 sladdar: 2 vita, 1 svart & 1 grå.

Har läst så mycket om detta fel på många olika bilmärken. Vissa påstår sig ha löst problemet efter att ha bytt kyl temperatur sensorn?! Och andra efter att ha bytt LMM?! Såg även någon som bytt bensin filtret med lyckat resultat.

Ingen som har några goda erfarenheter?
lenaola
släck lampan och aktivera maskinförsäkringen sä e det inte ditt problem nästa gång lampan tänds....
Ballto
Det är väl inte direkt någon enkel lösning på mitt problem, eller?!
Det måste ju finnas någon som har erfarenhet av liknande felmeddelande och som har löst problemet, med andra ord, bytt någonting som orsakar felet.

Jag är inte intresserad av att använda maskinförsäkringen (om den ens täcker mitt problem). Någon i vårt avlånga land måste veta varför detta inträffar. Googlar jag på P0421 så hittar jag detta felmeddelande på nästan samtliga bilmodeller. Och någon någonstans måste ha gått till botten med detta och hittat ett botemedel anser jag. Eller finns det inga som felsöker och lagar bilar längre?
Kostya
En felkod säger inte alltid exakt vart felet sitter, utan vilken krets eller system som inte fungerar som det ska. Resten får man ta reda på genom vanlig felsökning, verkar konstigt om VAG bara släcker lampan och inte är intresserad av vad som tänder den :ner
Varifrån fick VAG-verkstan för sig att det är just den högra sonden som ska bytas?

"Warm up catalyst efficiency below threshold" tolkar jag som att katalysatorn inte fungerar tillfredsställande...
larsslei
Hej.

Har en exakt likadan bil och motorelektronik lampan tändes och släcktes hit och dit. Byte brännslefilter och problemet var löst. lampan släcktes och har inte tänds än och jag har väll kört ca 250mil sen dess. men kolla vad du har för avgasvärden och är dom illa så får du nog byta lambdan !


MVH //Fredrik


@Audirille 34447 wrote:
Hejsan!

Jag hoppas på hjälp i detta forumet!

Min bil: Audi A6 2.4 -02
Mil: 7500

Fel: Motorlampan tänds med jämna mellanrum och felkod 16805 eller P0421 visas när jag läser av koden. "Warm up catalyst efficiency below threshold".

Jag har varit på VAG ett antal gånger och de har bara släckt lampan, och vet inte riktigt vad dom skall göra?!
Deras förslag: Byta främre högra lambdasonden, de garanterar dock inte att bytet av lambda släcker lampan. Och det finns totalt 4 lambdasonder, så dom sa att vi får testa att byta en i taget...Pris hos VAG ca: 3500kr/st inkl. arbete.

Deras andra förslag var att byta främre katalysator pris ca: 8-10000kr!!! Men dom garanterar fortfarande inte att lampan släcks. Vad trött jag blir.

Har läst på andra forum att luftmassemätaren eller otäta vacuum-slangar också kan generera denna felkod.

Finns det INGEN som har en lösning på detta problem. Bilen går hur bra som helst när lampan lyser så att slänga ut flera tusen på en möjlig felorsak känns som att kasta pengarna i sjön. Jag köpte en egen felkodsläsare/raderare bara för att bilen går inte igenom besiktningen om lampan lyser!!!

Hoppas på kloka svar på detta forum.
Lada Samara 1.3
Hej Audirille
Jag skulle nog göre som oollaa skriver. Jag har för mig att maskinförsäkringen gäller till 8000 mil och denna omhandlar bl.a. allt som har med bränslemix och avgasrelaterade fel att göra.
Men det skall vara innan bilen har gått 8000 mil. Läs igenom försäkringen och ring dom sedan och fråga hur du skall agera.
berit
Hmmm....tråden två år gammal :rolleyes:
fraggelpelle
*lol* :D

Fler trådar i Hjälpforumet Bil