Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

felkod volvo s70 98 glt

Startad av oollaa · 2011-03-29 · 17 svar

oollaaTrådstart
p 0116 "Engine coolant temperature circuit range/performance problem"

Vad betyder denna omöjlig att släcka är den felkoden kommer genast tillbaka igen!
boheme
Du har enligt felkoden något problem med kretsen för systemets tempsensor, alltså den som upplyser systemets om motortemp så att systemet kan justera bränslemängder. Att du inte kan släcka den beror nog på att du verkligen har ett problem i kretsen.

Mvh Janne
lenaola
okej och vad göra dårå ??
Pele
@oollaa 68361 wrote:
okej och vad göra dårå ??


Byte av termostat och/eller tempgivare så ska det lösa sig att radera felkoden.

Pele
lenaola
jo jag har varit inne å rotat på volvoforum i saken och fick ungefär samma svar termostaten är kass.... iofs inget stort jobba att byta den...

MEN det jag inte kan fatta är hur systemet genast kan upptäcka fel på termostaten alltså jag har inte ens startat motorn bara haft på tänningen nollställt å så kommer koden tillbaka.
boheme
Systemet testar systemet när du vrider på tändningen och upptäcker då att det finns ett fel i kretsen varvid systemet sätter en felkod. OBS att denna felkod inte har med termostaten att göra utan med kretsen där systemets tempsensor ingår. Du kan alltså ha raderat felkoden men den kommer tillbaka igen eftersom det finns ett fel i nämnda krets.

Mvh Janne
lenaola
okej så de löses inte genom byte av termostaten dårå.... vad ska jag byta då?
lenaola
fattar att ni inte vet med säkerhet vad byta först men vad är mest troligt att börja med
Pele
Jodå, det kan fungera med byte av termostat eftersom OM den är ur funktion så har den bidragit
till att tempgivaren har slagit en felkod i systemet eftersom den inte kan få reda på rätt temperatur,
vilket i en förlängning renderar en felkod så Janne46 (i all ära så har du lite fel).
Det är billigast att börja där och om det inte fungerar så får du prova med byte av tempgivare
(tempsensor enligt andra) så ska du se att det löser sig.

Pele
lenaola
men pele !!?? borde det då inte gå att radera felkoden mha min obd läsare? jag säger inte att du har fel men jag fattar inte att det inte går att ta bort felkoden en liten stund iaf...att koden skulle komma tillbaka såfort motorn inte blir varm nog snabbt det köper jag men den borde iaf monentant försvinna eller ??
boheme
@Pele 68401 wrote:
Jodå, det kan fungera med byte av termostat eftersom OM den är ur funktion så har den bidragit
till att tempgivaren har slagit en felkod i systemet eftersom den inte kan få reda på rätt temperatur,
vilket i en förlängning renderar en felkod så Janne46 (i all ära så har du lite fel).
Det är billigast att börja där och om det inte fungerar så får du prova med byte av tempgivare
(tempsensor enligt andra) så ska du se att det löser sig.

Pele


Jo ingen är ju ofelbar:o Förresten vem tusan är Ingen.:confused::)

Mvh Janne
Pele
Hehe! Jo, men ingen finns ju överallt?
Åter till Topic!

Nej, det går inte att släcka felkoden eftersom systemet har det lagrat tills du har bytt dom delar som felar!
Det har Janne46 redan skrivit så börja med det billigaste och gå vidare om det första inte hjälper.

Pele
lenaola
okej kan jag lura systemet lite tillfälligt att jag bytt termostaten då nolla å besiktiga?

hur vet den att jag byter räcker det med att typ skruva loss batteripolerna en stund så tor den att jag bytt... eller ?
Pele
Nej, den vet inte att du byter men när du gjort det så måste du radera felkoden och kommer
den tillbaka får du fortsätta tills du har ordnat felet.
Iofs så kan det gå att lura systemet med att ta bort pluskabeln ett tag men inte alls säkert
att det går på den bilen, det är bättre att åtgärda felet/felen annars har du snart en felkod till.

Pele
adde34
I det här fallet skulle jag byta tempgivare först, det är vanligt på volvo. termostat är ju vanligare men då hade det gått att radera felkoden.
Du har troligtvis en dtc som anger "permanent" eller "finns" berodene på diagnosverktyg.
Tempgivaren är relativt billig också.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil