Ja nu börjas det.... en helt ny marknad för EOBD-dummies kommer att öppnas.
Tänk dig själv, du ersätter bilens uttag med ett "special-uttag" som aldrig kommer att ge en enda felkod :D
När det gäller dina felkoder, läs ut riktiga VAG koder :p kolla dom här https://wiki.ross-tech.com/index.php/Category:Fault_Codes
Enl p-koderna drar jag slutsatsen att styrboxen inte ser EGR-ventilen, kortis/avbrott (P0489) Du ska ha ca 12V på stift nr 2 (kommer från system-relät, vilket i sig funkar annars hade inte bilen startat)
Stift nr 1 i kontaktstycket till EGR-ventlen, ansluter till motorstyrboxen på stift nr 61, boxen jordar ner strömmen och aktiverar ventilen...
Mät kablaget men se till att inte kortsluta/spännings mata på stift nr1 / nr61, då ryker nog boxen. När du mäter den sladden kopplar du loss kontaktstycket från motorstyrboxen, CAPICHE :utrop
Är kablagen hela och du har spänning på stift nr2, jaa.. då är nog styrboxen paj :x tyvärr...teoretiskt sett skulle en Kortis i den gamla EGR-ventilen el kabelmattan orsakat detta.
Resultatet att ventilen inte jobbar, alltså för litet flöde (konstateras/mäts av luftmassmätaren, när motorn drar i sig avgaser minskar flödet i insuget :r)
Felkoden P0401 kommer som enföljd av felet P0489. Fixa felet så fixar du bägge koderna :o
Lycka till och
Keep me posted, please...:upp
Tänk dig själv, du ersätter bilens uttag med ett "special-uttag" som aldrig kommer att ge en enda felkod :D
När det gäller dina felkoder, läs ut riktiga VAG koder :p kolla dom här https://wiki.ross-tech.com/index.php/Category:Fault_Codes
Enl p-koderna drar jag slutsatsen att styrboxen inte ser EGR-ventilen, kortis/avbrott (P0489) Du ska ha ca 12V på stift nr 2 (kommer från system-relät, vilket i sig funkar annars hade inte bilen startat)
Stift nr 1 i kontaktstycket till EGR-ventlen, ansluter till motorstyrboxen på stift nr 61, boxen jordar ner strömmen och aktiverar ventilen...
Mät kablaget men se till att inte kortsluta/spännings mata på stift nr1 / nr61, då ryker nog boxen. När du mäter den sladden kopplar du loss kontaktstycket från motorstyrboxen, CAPICHE :utrop
Är kablagen hela och du har spänning på stift nr2, jaa.. då är nog styrboxen paj :x tyvärr...teoretiskt sett skulle en Kortis i den gamla EGR-ventilen el kabelmattan orsakat detta.
Resultatet att ventilen inte jobbar, alltså för litet flöde (konstateras/mäts av luftmassmätaren, när motorn drar i sig avgaser minskar flödet i insuget :r)
Felkoden P0401 kommer som enföljd av felet P0489. Fixa felet så fixar du bägge koderna :o
Lycka till och
Keep me posted, please...:upp