Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Felkoder Passat tdi 2004

Startad av puttrik11 · 2009-11-17 · 5 svar

puttrik11Trådstart
Hej
Har fixat till mina problem med EGR men bilprovningen läste av styrdatorn och där fanns två permanenta felkoder, bilen gick dock genom men efter imorgon hade jag varit rökt för då kör de skarpt.

Permanenta felkoder är
P0401 Avgasåterledningsflöde "A" otillräckligt registrerat
P0489 Avgasåterledning srytkrets "A" låg signal

Hur släcker jag dessa? Är det VAG som gäller? Vad kostar det?

Mvh
Patrik
berit
Ja nu börjas det.... en helt ny marknad för EOBD-dummies kommer att öppnas.

Tänk dig själv, du ersätter bilens uttag med ett "special-uttag" som aldrig kommer att ge en enda felkod :D

När det gäller dina felkoder, läs ut riktiga VAG koder :p kolla dom här https://wiki.ross-tech.com/index.php/Category:Fault_Codes

Enl p-koderna drar jag slutsatsen att styrboxen inte ser EGR-ventilen, kortis/avbrott (P0489) Du ska ha ca 12V på stift nr 2 (kommer från system-relät, vilket i sig funkar annars hade inte bilen startat)
Stift nr 1 i kontaktstycket till EGR-ventlen, ansluter till motorstyrboxen på stift nr 61, boxen jordar ner strömmen och aktiverar ventilen...

Mät kablaget men se till att inte kortsluta/spännings mata på stift nr1 / nr61, då ryker nog boxen. När du mäter den sladden kopplar du loss kontaktstycket från motorstyrboxen, CAPICHE :utrop
Är kablagen hela och du har spänning på stift nr2, jaa.. då är nog styrboxen paj :x tyvärr...teoretiskt sett skulle en Kortis i den gamla EGR-ventilen el kabelmattan orsakat detta.

Resultatet att ventilen inte jobbar, alltså för litet flöde (konstateras/mäts av luftmassmätaren, när motorn drar i sig avgaser minskar flödet i insuget :r)

Felkoden P0401 kommer som enföljd av felet P0489. Fixa felet så fixar du bägge koderna :o

Lycka till och
Keep me posted, please...:upp
Hjalp
Hej och tack för svar
Jag har alltså rengjort EGR-ventilen och kontrollerat att den är tät på alla sätt och det var då jag noterade att jag inte hade något vaccum, hmm. Styrventilen eller rättare sagt membranet i styrventilen var paj, jag bytte då styrventil men innan detta så mätte jag i det uttaget och där har jag 0v = vaccum på och EGR öppen i de första 2 minuterna på tomgång. Efter dessa 2 minuter = 12V vaccum av och EGR stängd, styrdatorn stänger programenligt tror jag för att motorn inte ska bli för varm med de återledda avgaserna. Motorlampan släcktes nästan direkt vid provkörning.

Detta var lite bakgrund och huvudfrågan är väl egentligen om jag åtgärdat felet vilket jag tror!?! Vad tror du?

Vidare så undrar jag om de permanenta felkoderna ska försvinna automatiskt? Ordet permanent tyder på att så inte är fallet utan att jag måste släcka dem med någon form av analysutrustning, eller?

Mvh
Patrik
aw73
en som säljer terminaler:
https://readytech.se/
se till att den även är CAN-bus kompatibel
undersök möjlighetet till öppet köp

sök annars efter OBDII på tradera
Kostya
Vad är det här nu då?
Ska besiktningen avläsa koder? Får man tvåa om det finns koder lagrade? :q
berit
Aha..:i du har lagat felet men inte raderat felkoden :utrop

Normalt så blir permanenta felkoder "intermittenta" (läs fel ibland) när man lagar utan att radera felkoden. Jag antar att det är olika för olika fel och kan kräva olika antal cykler osv...

Radera felkoderna så är säkert allt ok....:o

https://www.bilprovningen.se/externt/bpwebabout.nsf/va_LookupWeb/4DDD3EED8EC49FC2C12574CE00463FAF!opendocument&m=20

https://www.bilprovningen.se/Externt/bpwebabout.nsf/ValidNews/5908D41891CD7B11C1257291003D62B9?OpenDocument

Mpalm...storebror ser dig...fråga A128 :D

Som jag sa, dax för ngn slags "EOBD ok" -emulator, ta patent på den och bli riiik ;)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil