Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9889
    drosophila
    Deltagare

    Hej,

    Har en Opel Astra 1.6i -93 med topplockshaveri. Jag börjat skruva på skrället nu, men undrar om jag verkligen behöver lossa vevaxelns remskiva för att komma åt kamremsspännaren? Hade det kanske fungerat att bara lossa det övre drevet (som fäster i topplocket) istället, eller är det uteslutet att kunna kränga på kamremmen igen?

    Dessutom, jag vet inte riktigt om det ”bara” är topp-packningen som har gått, eller om hela toppen är sprucken. Isåfall måste jag såklart få tag på en annan topp. Kommer jag kunna identifiera eventuella sprickor själv, eller måste jag lämna den till fackman för detta?

    Förutsatt att toppen inte är sprucken, hur ser då mina chanser ut att få bilen i någorlunda skick efter planing av topp, byte av packning + bultar och översyn av ventilerna? Är det andra delar av motorn som kan tagit stryk som jag bör felsöka i samband med detta?

    Hälsningar,
    Andreas

    #51829
    thoola
    Deltagare

    Du ska lossa på spännaren då det inte är bra för kamremmen om du bryter på den vid återmontering. Corden i remmen kan skadas.
    När du lyft bort toppen så kan du se om någon kolv skadats av en trasig ventil. Små märken gör inget. Rengör förbränningsrummen noga, då bör du kunna upptäcke ev. sprickor.
    Har någon ventil gått av o kommit i kläm mellan topp o kolv är det troligast att kolv o vevstake har skadats.

    #51842
    lenaola
    Deltagare

    kolla noggrant om kolvarna når samma högsta läge igen efter att du demonterat motorn det kan va så at en kolv smackat i en ventil och då åker den inte högst upp igen det syns tydligt när man snurrar motorn utan topp.

    Bultana till toppen låter lite överdrivet att du ska behöva byta. förutsätter att du byter olja å sånt också. F.ö. tror jag oddsen är goda att du får snurr på den igen. men räkna med att du eventuellt måste köpa ny topp Och då när du ser att ny topp behövs bör du väga den kostnaden mot vad en ny motor kostar på skroten. Räkna kostnaden för topp packningar planing å allt så kanske det lönar sig att köpa annan spis.

    bildelsbasen.se där kan man sotrera så man bara får de skrotar som angivit pris då kan du lätt se vad som lönar sig.

    #51848
    Meken
    Deltagare

    @oollaa 36947 wrote:

    kolla noggrant om kolvarna når samma högsta läge igen efter att du demonterat motorn det kan va så at en kolv smackat i en ventil och då åker den inte högst upp igen det syns tydligt när man snurrar motorn utan topp.

    Bultana till toppen låter lite överdrivet att du ska behöva byta. förutsätter att du byter olja å sånt också. F.ö. tror jag oddsen är goda att du får snurr på den igen. men räkna med att du eventuellt måste köpa ny topp Och då när du ser att ny topp behövs bör du väga den kostnaden mot vad en ny motor kostar på skroten. Räkna kostnaden för topp packningar planing å allt så kanske det lönar sig att köpa annan spis.

    bildelsbasen.se där kan man sotrera så man bara får de skrotar som angivit pris då kan du lätt se vad som lönar sig.

    Bultarna i toppen är så kallade sträckbult . Går en sån av ,så kan du nog hålla dig för skratt ..

    #51837
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo faktiskt är det så att visa tillverkar kräver ny så kallade sträckbultar (dock osäker med denna bil) men detta kan i regel dom som säljer prylarna tala om, och det är mer än än som dragit av dessa och mycket riktigt som då lätt kan hålla sig för skratt,,,

    Annars bör det gå vägen som redan beskrivet och den klara rekommendationen är just att frigöra kamremsspännaren, har visserligen av olika själv på ett par bilar bara krängt av remmen för demontering av toppen och det fungerat, men lossa som sagt helst spänningen.

    #51879
    micke123
    Deltagare

    Hej igen,

    Tack för era svar. Jag skruvar vidare och återkommer med en uppdatering framöver!

    Hälsningar,
    Andreas

    #51888
    polco
    Deltagare

    Angående att bara kränga av/på kamremmen känns väl lite snålt.Om du nu kostar på motorn ny topplockspackning eller topplock så kan du lägga till några extra kronor på en ny kamrem.Många gamla 8v-oplar justerade man kamremsspänningen genom att vrida på vattenpumpen som gärna började läcka om man inte böt ut oringen bakom den när man skulle justera.Dom böt sedan till ett separat spännarhjul men kom ej ihåg årsmodeller.

    #51896
    slirfeldt
    Deltagare

    Javisst och speciellt med opel så är det snudd på ett måste att även byta kamremmen, som på flera modeller har rekord kort bytes intervall för denna på endast 6000 mil mellan bytena.

    #52057
    micke123
    Deltagare

    Hej igen,

    Nu är topplocket äntligen demonterat. Jag tycker det ser helt ok ut, men vill ändå lämna iväg det för provtryckning och planing. Känner ni till någon som sysslar med sådant i Malmö-trakten?

    Ang. kamremmen har det hela tiden varit min avsikt att byta den (även om jag inte skrev det tidigare). Dock lyckades jag aldrig loss, trots många och långa försök lossa bulten som håller vemaxelns remskiva, vilket betyder att jag fick hasa av remmen. Jag har använt såväl ordinära nycklar som elektrisk mutterdragare samt provat att kyla bulten. Inget hjälper, den sitter som berg! Den ser för övrigt ut att vara i väldigt bra skick. Har ni några tips på hur jag för loss bulteländet?

    /Andreas

    #52058
    Meken
    Deltagare

    Hallå.Angående remskivan.Har du en medhjälpare ,så är det bra om denne sitter i bilen har högsta växeln i och håller foten på bromsen sammtidigt som du kör med mutterdragaren .Så fick i alla fall jag bort bulten på min astra 1,4 i .Lycka till..

    #52059
    micke123
    Deltagare

    Tjenare,

    Tack för svar. Har provat det också, utan framgång. Bulten verkar inte alls rubbas ur läge!

    /Andreas

    #52066
    polco
    Deltagare

    Det du behöver är en riktig tryckluftsdriven mutterpicka så släpper den direkt.

    #52079
    lenaola
    Deltagare

    jag tog den senast (då på en 740) med assistenten i bilen med foten på bromsen i femmans växel sedan med t-skaftet på en svart hylsa (en sån till muttersmacken) åttå ett LÅNGT rör efter att ha hängt mig i röret small det till åsså kom fanstyget…

    #52424
    micke123
    Deltagare

    Nu rör det äntligen på sig…Har varit borta en del, så bilen har fått stå…jag tog hursomhelst vevaxelskivans bult med värme + elektrisk mutterdragare. Skönt att få bort eländet.

    Toppen är på plats den också (efter planing + ventilrenovering). Än så länge ser allt bra ut. Ska dit med ny kamrem i eftermiddag, så sen är det bara att hålla tummarna.

    Ett litet problem vid monteringen av toppen dock. Drog enligt anvisning
    1) 25 Nm
    2) 60 grader
    3) 60 grader
    4) 60 grader

    Inga problem kunde man tycka, men vid sista åtdragningen (4) kuggade två av bultarna över innan jag nådde 60 grader. Värdelöst, förstår inte vad som hände!! Det rör sig om de yttersta bultarna i nedre vänstra respektive övre högra hörnet. Uppskattningsvis kunde jag dra till 40 resp. 50 grader innan bultskallarna gav med sig.

    Den naturliga frågan är då såklart om och hur detta kommer påverka funktionen?

    Hälsningar,
    Andreas

    #52431
    slirfeldt
    Deltagare

    Ja detta bör ändå gå vägen,, men drogs alltså dessa bultskallar runda vid momentdragningen?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng