Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Fiesta eller Polo ??

Startad av Ghiagubben · 2004-03-17 · 7 svar

GhiagubbenTrådstart
Jag har en kvinnlig kollega på jobbet som skall köpa en nyare småbil (98-01 års modell). Hon väljer mellan Fiesta och Polo. Vad skall man rekommendera?? Är Polon dyrare än Fiestan? Vilken motor passar bäst, hon är inte ute efter race-prestanda och bilen skall ha 5-dörrar. :fraga
WildOne
Polon har väl generellt fått bättre betyg i tester och lär vara krocksäkrare än Fiestan (dessutom känns den större och mer gedigen när man sitter i den).

Däremot är ju VAGs verkstäder ökända!

Varför inte en Micra???

Japansk kvalitet är svårslagen - kolla bilprovningen och jämför!
Jason
Polon absolut. fiestan fram till ca 02 är en väldigt åldrad modell. Kom väl 1990 om jag minns rätt. Den har väl blivit bättre under åren men en polo är en riktigt bra bil. Var väl bäst i klassen i många år. Den lilla "1,4" motorn räcker gott om hon inte vill ha race prestanda. Vill man ha det så ska man nog ha en annan bil :)
Krister Lindholm
Jag lägger oxå min röst på Polon! Fiesta känns... Nej, ingen Fiesta! :)
CarMan
Då går jag väll mot strömmen !
Fiestan är bra! billiga att köpa & billig att äga, tror inte den har dåliga krockresultat.
WildOne
Får backa om krocksäkerheten. Båda (96) fick tre stjärnor. Sen fick båda 4 stjärnor (Polo 02 och Fiesta03) i EuroNcap.

Folksam har ingen statistik på Fiestan efter 95...

Enligt beg bilguiden är cirkapriset på -00:orna 80 000 för Polon och 56 000 för Fiestan, vilket kanske talar för Fiestan....
CarMan
WildOne wrote:
Får backa om krocksäkerheten. Båda (96) fick tre stjärnor. Sen fick båda 4 stjärnor (Polo 02 och Fiesta03) i EuroNcap.

Folksam har ingen statistik på Fiestan efter 95...

Enligt beg bilguiden är cirkapriset på -00:orna 80 000 för Polon och 56 000 för Fiestan, vilket kanske talar för Fiestan....
Sen kan vi kolla på vad reservdelarna kostar, utan att veta vad varken fistans delar eller polons delar kostar så törs jag säga att fiestan är avsyvart billigare.
skatt o försäkring är nog ganska lika
WildOne
Angående reservdelspriser tycks det inte vara någon större skillnad om man slår ut det över alla tänkbara grejor.

Kolla https://begbilguiden.bilprovningen.se/html/mm_reservdelspriser.htm

eller

https://begbilguiden.bilprovningen.se/html/mm_reservdelsligan.htm

Fler trådar i Hjälpforumet Bil