NnoimanTrådstart2003-10-26Hej. Har ett problem som kom över en natt.
Efter att jag fyllt på olja så började det att droppa olja från skydds plasten under kylaren?
Motorn slutar ju ca fyra cm ifån denna plast? kan inte komma åt att se vart det kommer ifrån. Ser att det kommer på vänstra sidan av plasten när man står framför
Har inte spillt & det är varken servo olja eller kylarvatten.
Tips?
oljekylaren för turbon?
eller är jag helt ute o cyklar? ... ;)
Har varit under & kollat nu. Efter att man tagit bort all plast & dyl. hittade jag en "behållare" från AC. Verkar som om denna har rost angrepp och läcker. Men är freonet typ som olja? Och vad är detta för en "behållare" ?
Någon som kan?
noiman wrote:
Har varit under & kollat nu. Efter att man tagit bort all plast & dyl. hittade jag en "behållare" från AC. Verkar som om denna har rost angrepp och läcker. Men är freonet typ som olja? Och vad är detta för en "behållare" ?
Någon som kan?
Det är torkfiltret till ac systemet, den innehåller en hel del av den olja som gasen skall blandas med för att smörja ac kompressorn
Tackar för det Carman. Låter dyrt, någon som kan rekomendera någon annan än Svindyra Volvo?
Eller kan man fixa detta själv?(föutom fyllnngen av ac självklart)
// N
noiman wrote:
Tackar för det Carman. Låter dyrt, någon som kan rekomendera någon annan än Svindyra Volvo?
Eller kan man fixa detta själv?(föutom fyllnngen av ac självklart)
// N
Tror inte det är så dyrt att låta en volvo verksta göra jobbet. annars så kan nog vilken ac firma som helst fixa det.
Hörde först med volvo reservdelar och fic priset 518 :- tänkte då att Carman har nog rätt med att det kanske inte är så dyrt. Hörde sedan med Volvo verkstad (samma firma, sammabolag, samma hus). -Ja du pojk, du får nog räkna med en fem-sex tusen. - Ok sa ja ja och vad tar du för filtret. -Ja du får räkna med minst en tusenlapp + moms?????.
Så nu letar ja efter en annan firma nära Varberg
KKrister Lindholm2003-10-28 · #517.50:- inkl moms på Volvo.
Volvos artikelnummer: 9187629
(Såvida inte T5R har en annan modell än vanliga 850...)
Nej då.
Samma till alla modeller (850-V70) mellan 92-97
KKrister Lindholm2003-10-28 · #
noiman wrote:
Nej då.
Samma till alla modeller (850-V70) mellan 92-97
Nej, det stämmer inte då det är ett nytt artikelnummer from -94 ;)
Men annars ska det va lika.
noiman wrote:
Hörde först med volvo reservdelar och fic priset 518 :- tänkte då att Carman har nog rätt med att det kanske inte är så dyrt. Hörde sedan med Volvo verkstad (samma firma, sammabolag, samma hus). -Ja du pojk, du får nog räkna med en fem-sex tusen. - Ok sa ja ja och vad tar du för filtret. -Ja du får räkna med minst en tusenlapp + moms?????.
Så nu letar ja efter en annan firma nära Varberg
Fan va trött man kan bli på folk i bland. ska det vara så svårt att slå in paket på datorn. Dom har nämligen fasta priser på alla jobb.
Även om han gissar tjäpprät åt helvete när du frågar så har dom ett fast pris så du blir inte lurad i slutendan.
Om nu filtret kostar 500:- så kostar nog gasen 1000:- du får nog betala för 1-2 timmars jobb allt som allt, borde alltså sluta på 2500:- till 4000:- beroende på var verkstan ligger, det är alltid dyrare i storstäderna.
Torkfiltret kan du byta själv om du har grejat lite med bilar förut. Det tog ca 45min att byta på en 850. Sen tillkommer fyllning. Du behöver ett litet verktyg till att släppa på ansluningarna till torkfiltret.
Grejat lite innan, lär mig hela tiden (tvungen när man kör nästan tio år gamla bilar). Är verktyget hel special typ sådant volvo har när man släpper generator remmen eller kan man använda något man har hemma?
Verktyget är en delbar plast ring som man föröver röret när man ska lös göra röret. Med verktyget så tvingar man undan en fjäder så att röret frigörs.
Fnudi wrote:
Verktyget är en delbar plast ring som man föröver röret när man ska lös göra röret. Med verktyget så tvingar man undan en fjäder så att röret frigörs.
Verktyget finns nog att köpa på lite större reservdels butiker. Satserna brukar innehålla flera olika storlekar så att de passar lite olika dimensioner av rör.