Hej
Jag ska byta dom övre fjädersätena fram på min volvo 850 -93.
Behöver man dela fjäderbenet vid styrknogen som det står i Haynesboken, eller går det ändå att byta fjädersätet på plats om man sänker ner fjäderbenet så mycket det går och spänner ihop fjädern. Jag tänkte att den övre lagringen skulle sitta kvar på bilen.
Behöver man göra framvagnsinställning?
Mvh ubbe
Det låter väldigt krångligt att göra det på sättet du tänkt dig.
Om du lossar 2 skruvar längst upp sen 2 skruvar längst ner+lossar krängningshämmarstaget så har du fjäderbenet löst och kan arbeta mycket smidigare med det.
Du behöver inte göra en framvagnsjustering efteråt.
jo egentligen ska framvagnen kontrolleras efter alla såna här typer av meck då det finns lite glapp i alla hål osv som inte sätter sig likadant, du kan förändra caster camber. men jag fuskar friskt med sån kontroll å har inte haft nått överdrivet däcklitage.
Jo att demontera fjäderbenet komplett är i dom flesta fall att rekommendera och sedan byta det som skall och vad det gäller framvagninställning så är även min erfarenhet så har det snudd på aldrig behövts någon sådan efter otalet kontroller som skall göras hos iaf större verkstäder efter sådana jobb,, är min erfarenhet iaf.