Hej!
Tänkte höra om någon av känner till det "lilla fenomen" som jag står inför.
Kör en Ford Focus -02 1,6hgv och vart för drygt ett år sedan av med huvudnyckeln (den med fjärren) och körde då ett tag med reservnyckeln. Nu har jag fått fixat en ny huvudnyckel samt hjälp med programmeringen av nycklarna genom en auktoriserad ford verkstad. Dock hade de stora svårigheter att få själva fjärrutlösaren att funka, det är helt dött när man trycker på fjärrens knappar, inget händer. Man felsökte på verkstan några timmar för att se om nyckeln eller om själva programmeringen låg bakom felet men utan att lyckas att få "fjärrutlösaren" att fungera. Dock konstaterades det att för att verkligen komma till botten med problemet så skulle man få ta bort delar av inredningen i främre taket för att se om ev. kablage skulle vara skadat eller någon enhet bytas ut.
Hade inte innan borttapandet av nyckeln haft några som helst problem med fjärren så jag tyckte att ingreppet ovan skulle bli lite väl drastiskt och nöjd emig därför att ha ny fungerande nyckel och omprogrammering av min reservnyckel. Men då jag gärna ser att fjärrutlösaren fungerar hör jag mig därför för om någon här ev. skulle ha några erfarenheter i ämnet eller ha några tips på hur man på egenhand skulle kunna felsöka problemet ytterligare.
Alla tips äro välkomna!
H/Jerre
Tänkte höra om någon av känner till det "lilla fenomen" som jag står inför.
Kör en Ford Focus -02 1,6hgv och vart för drygt ett år sedan av med huvudnyckeln (den med fjärren) och körde då ett tag med reservnyckeln. Nu har jag fått fixat en ny huvudnyckel samt hjälp med programmeringen av nycklarna genom en auktoriserad ford verkstad. Dock hade de stora svårigheter att få själva fjärrutlösaren att funka, det är helt dött när man trycker på fjärrens knappar, inget händer. Man felsökte på verkstan några timmar för att se om nyckeln eller om själva programmeringen låg bakom felet men utan att lyckas att få "fjärrutlösaren" att fungera. Dock konstaterades det att för att verkligen komma till botten med problemet så skulle man få ta bort delar av inredningen i främre taket för att se om ev. kablage skulle vara skadat eller någon enhet bytas ut.
Hade inte innan borttapandet av nyckeln haft några som helst problem med fjärren så jag tyckte att ingreppet ovan skulle bli lite väl drastiskt och nöjd emig därför att ha ny fungerande nyckel och omprogrammering av min reservnyckel. Men då jag gärna ser att fjärrutlösaren fungerar hör jag mig därför för om någon här ev. skulle ha några erfarenheter i ämnet eller ha några tips på hur man på egenhand skulle kunna felsöka problemet ytterligare.
Alla tips äro välkomna!
H/Jerre