Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Fjärrlås till Volvo 850 m.m.

Startad av Luke · 2006-04-26 · 9 svar

LukeTrådstart
Tja!
Jag hade planerat att sätta in ett fjärrlås i min 850 och undrar ifall nån har kolla på hur man gör. Eller om det är besvärligt eller nått av den naturen innan jag köper det ;)

Bilen är även lite "ryckig" när man drar i väg på ettan. Det rycker lite i framvagnen på den. Är det drivknutarna som bör smörjas eller börjar dom ge sej tro? Eller är det sånna dom är bara? Gamla volvos har ju sina defekter :P

Tacksam för svar!

/Lucas
Pele
Luke wrote:
Tja!
Jag hade planerat att sätta in ett fjärrlås i min 850 och undrar ifall nån har kolla på hur man gör. Eller om det är besvärligt eller nått av den naturen innan jag köper det ;)

Bilen är även lite "ryckig" när man drar i väg på ettan. Det rycker lite i framvagnen på den. Är det drivknutarna som bör smörjas eller börjar dom ge sej tro? Eller är det sånna dom är bara? Gamla volvos har ju sina defekter :P

Tacksam för svar!

/Lucas

Hej!

Om du vill ha fjärrlås till din 850 (som jag har på min,utan larm) så räcker det att köpa ett Larmrelä:VGII kan heta 9148882 eller 9166157 på Volvo samt en fjärr med artnr: 210 211 (är inte säker på om det är art.nr men det står
på fjärrkontrollen)
... ...
Alltså, du behöver bara sätta i rel´ät så fungerar fjärren eftersom allt är fördraget.
Om det inte fungerar kan Volvo nollställa hela baletten så programmerar man om dom.

Ryckigheten (enligt min erfarenhet) beror nog mera på att övre motorfästet
har spruckit, jag kan ge dig en beskrivning på hur du byter det om du vill?

Tjo/Pele

ps. relät sitter under ratten...eller ska sitta... under skyddskåporna ds.
percilla
Okej. Men det är alltså inga svårigheter att installera ett fjärrlås? jag fick pris på fjärrlås på Volvo och det skulle kosta 1700:- ungefär. Var det det du tänkte på i samma prisklass?

Det är en -95 GLT...

Motorfestet som spruckigt? låter nog värre än vad det är hoppas jag! :D. Men jag skulle ju kunna ta mej en titt och se ifall nått fästa har pajjat. Och ja det vore schysst om du berättar hur man byter det. Är ett fäste dyrt?

Jag bokar och bugar för hjälpen ;)
Pele
Luke wrote:
Okej. Men det är alltså inga svårigheter att installera ett fjärrlås? jag fick pris på fjärrlås på Volvo och det skulle kosta 1700:- ungefär. Var det det du tänkte på i samma prisklass?

Det är en -95 GLT...

Motorfestet som spruckigt? låter nog värre än vad det är hoppas jag! :D. Men jag skulle ju kunna ta mej en titt och se ifall nått fästa har pajjat. Och ja det vore schysst om du berättar hur man byter det. Är ett fäste dyrt?

Jag bokar och bugar för hjälpen ;)

Nej, det är inga svårigheter att byta, det är antagligen därför
det är så dyrt att köpa :-)
Alltså, ett relä och en fjärrkontroll är vad du behöver.

Övre motorfästet är vad jag tror orsaken till att din bil rycker,
det sitter in pressad bussning helt synlig som du kan titta på
om den har spruckit, en ny kostar inte många kronor.

Att byta den kan vara lite besvärligt men med lite glidmedel
tvingar du ur o i den, jag skriver senare hur du kan göra samt
vilka verktyg du behöver, måste sticka till jobbet nu.

Pele
Pele
Luke wrote:
Tja!
Jag hade planerat att sätta in ett fjärrlås i min 850 och undrar ifall nån har kolla på hur man gör. Eller om det är besvärligt eller nått av den naturen innan jag köper det ;)

Bilen är även lite "ryckig" när man drar i väg på ettan. Det rycker lite i framvagnen på den. Är det drivknutarna som bör smörjas eller börjar dom ge sej tro? Eller är det sånna dom är bara? Gamla volvos har ju sina defekter :P

Tacksam för svar!

/Lucas

Gå in på länken jag skickar med:
https://www.backspegeln.com/tips_motorbussning.asp

Där har du en relativt bra beskrivning på hur du kan göra för
att byta främre bussning.....

Pele
percilla
Pele wrote:
Gå in på länken jag skickar med:
https://www.backspegeln.com/tips_motorbussning.asp

Där har du en relativt bra beskrivning på hur du kan göra för
att byta främre bussning.....

Pele

Tack så mycket för hjälpen!
Pele
Luke wrote:
Tack så mycket för hjälpen!

Ingen orsak, man kan inte fixa allt men alla är bra på något :-)

Pele
Jidetorp
tjena jag har en fråga jag köpte en volvo 440 för inte så länge sedan och jag fick inte med fjärrkontrollen till larmet det har funkat bra hittils och för en vecka sedan så startade jag bilen och sen dess har den inte startat, startspärren sitter antagligen i eftersom det inte går fram ström till varken tändning, bensinen men startmotorn går som vanligt har ju försökt få tag i relä 210 och 211 men det finnes ju ingenstans i göteborg hur gör jag ??tack på förhand
Jidetorp
jena jag har en fråga jag köpte en volvo 440 för inte så länge sedan och jag fick inte med fjärrkontrollen till larmet det har funkat bra hittils och för en vecka sedan så startade jag bilen och sen dess har den inte startat, startspärren sitter antagligen i eftersom det inte går fram ström till varken tändning, bensinen men startmotorn går som vanligt har ju försökt få tag i relä 210 och 211 men det finnes ju ingenstans i göteborg hur gör jag ??tack på förhand
Sveppo
Hej!
Om nu relä 9148882 passar min 96:a. Vilken fjärrsändare skall jag köpa till min nyckelring. Vad skall jag säga åt dom inte smarta bakom volvo´s reservdelsdisk. Sitter relähållaren uppe till vänster vid kopplingspedalen lr? Skall bara ha så att jag kan öppna dörrar o bagagelucka :)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil