Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Fläktproblem SAAB 9000

Startad av MostlyHarmless · 2007-12-04 · 4 svar

MostlyHarmlessTrådstart
Hej!

Har en SAAB 9000 av 1986 års modell, som blivit lite tvärtjurig vad gäller luftcirkulationen.

Fläkten går, och låter som den brukar göra. Problemet är bara att det inte kommer någon luft alls, med effekten att rutorna immar igen, vilket för tankarna till hur det skulle kunna vara att köra ett akvarium.

Jag har ingen aning om vad det här beror på, men luften ska visst passera ett filter innan det kommer in i kupén. Möjligheten finns ju att filtret är fullt med damm och annat, eller att det kommit in vatten och frusit, och det kan ju förklara varför det blir så här. Men jag vet inte var detta mytomspunna filter sitter...

Tack på förhand om någon kan hjälpa mig.
SNAPPER
Skulle kunna tillägga att jag hade samma problem för ca en vecka sedan, men det gick till sig. Men nu idag så ville den visst börja jävlas igen. :/
Jason
Har du AC? Ett problem på äldre 9000 med AC "kan gälla bilar utan ac också" är att recirkulationsspjällets arm går av eller helt enkelt att motorn som styr allt har lagt av. För att kolla så tar du bort dom tre plastkåporna under vindrutan och tittar ner på värmepaketet. armen som öppnar och stänger spjället är vit och ska ha en vajer påhakad, allt sitter på höger sida om själva värmepaketet och fläkten, i bilens riktning sett, filtret sitter till höger om detta spjäll under det högra plastlocket.
SNAPPER
Hehe, tack vare din beskrivning fann jag åt filtereländet och plockade bort det. Nu är det fullt blås igen, filtret har väl satt igen eller något.

Tusen tack!
slirfeldt
Jo dessa kupéfilter är ofta något som ofta "glöms" bort och ställer sedan med likande symtom, dessa är dessvärre med rätt undangömda som i denna bil med,,,

Fler trådar i Hjälpforumet Bil