Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

För hög co halt på volvo 245 b230e

Startad av nicklas245 · 2008-01-02 · 9 svar

nicklas245Trådstart
Måste få ner co:n innan besikningen.
Har ni något tips på vad man kan byta.
Har redan bytt luftfilter.
aw73
jag gissar på att det är en 88:a eller äldre
prova att blanda i E85 i bensinen för att dölja hög co
Luke C
Var det längesen du bytte olja och filter?
mockels
Jag måste bara hålla med ovanstående. Om man har en äldre bil, som man inte vill lägga ner "onödiga" pengar o arbete på, åtminstone inte just för besiktningstillfället, så är verkligen olje- och filterbyte i kombination med etanol i tanken ett fungerande, bra sätt att få ner värdet. Jag besiktade en gammal bil som hade 9.9 i co-halt, och efter oljebyte, filterbyte och med massor av etanol i tanken så var värdet vid ombes. 0.2 Då var det iofs så mkt etanol att bilen inte gick som den skulle, men det rättade jag till med bensin efter bes.
Man kan givetvis ha flera synpunkter på detta "fusk" , (bättre att verkligen åtgärda felet på bilen, miljön osv...) men jag ser det som så att en viss tjänst ändå gjorts för miljön i och med olje- o filterbyte, och inblandningen av etanol, så det är iaf bättre än ingenting...
:-)
Elmis
slirfeldt
Javisst är det helst att föredra att reparera felet i möjligaste mån även om det det i alla tider funnits olika former av "fusk",,, och ovanstående länk är ju en bra början för modellen i fråga att tekniskt åtgärda eventuellt fel.

Men även om det skulle vara så att avgasvärdena "bara" är något för höga är det mer eller mindre bevisat att ett oljebyte+oljefilter och kanske en skvätt etanol kan få ner dessa värden så pass att det blir godkänt, men som sagt fixa helst felet och sedan är det enligt egen mening inte helt fel att sedan köra på biobränsle. ;-)
alexandra2
bytte olja gjorde jag för en månad sen men jag bytte inte oljefilter så det kanske man ska göra.
slirfeldt
Ja det är ju inte fet att även byta det med i samband med oljebytet, vilket är det vanliga då ett igensatt sådant inte är något vidare,,,
Elmis
Klart att tex luftfilter byte gör skillnad på CO halten om filtret är smutsigt, även etanol gör skillnad förslagsvis 25-30%, MEN om CO halten är mycket för hög(har missat i tråden om det stod ett värde någon stans) så är det att rekommendera att justera CO halten, kan man inte själv så kan man få det fixat på en mindre verkstad för en hundring, och det betalar igen sig fort i sänkt soppa förbrukning
Ludde_57
Snyltar litegrann på denna tråd, då ämnet är detsamma.


Besiktade leksaken igår, motorn är en B21E, och fick anmärkning på hög co halt. Drygt 6%
Fick visserligen justera den på plats, men det konstiga är att jag dagarna innan kontrollerade den på bilverkstaden hemma. Och då var den stabil på 3,8%

Ingenting annat än en tankning ( BF95 ) på Shell är gjort mellan mätningarna.
Så vad kan ge dessa helt olika mätvärden?

Bilverkstadens mätare kalibreras 1 gång per År, vilket jag utgår från att sbp´s mätare också gör.


Edit: Felet visade sig vara en hoppad kamrem vilket uppdagades senare vid annan service av motorn.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil