Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Ford automatlådestrul

Startad av tiso001 · 2004-02-26 · 1 svar

tiso001Trådstart
Har en Mondeo HGV -96:a 2,5 V6. För ett par veckor sedan började automatlådan plötsligt bära sig konstigt åt. Dels går inte högsta växeln i (vilket börjar märkas på bensinförbrukningen....), dels växlar den inte upp som den ska från 1:an till 2:an när jag trycker till på gasen - motorn rusar upp i en bit över 5000 varv innan den växlar upp till 2:an. Lådan vill också växla ned till 1:an väldigt omgående när jag ligger på 3:an i 60-70 km/h och trampar till på gasen - lite jobbigt vid omkörningar eftersom det utöver ett jäkla motorsurr inte händer särskilt mycket på 1:an i 5 500 varv....

Är jag försiktigt med gasen, alt. släpper upp gasen lite när jag tycker det är dags för nästa växel att gå i, så funkar växlingarna som de ska (d v s upp till 3:an, 4:an går som sagt inte i ö h t...).

Kan nämna att bilen gått 13 000 mil och kontinuerligt servats på Fordverkstad enligt rekommenderade intervall. Kan det verkligen vara så illa att lådan behöver renoveras/bytas efter 13 000 mil...??!!
Ghiagubben
Jag får uppfattningen att du har en automatlåda som har ett igensatt ventilhus. Är ventilhuset igensatt av smuts beter sig växellådan som du beskriver. Jag skulle råda dig att åka till en firma som bara sysslar med automatlådor och höra vad dom rekommenderar. I bästa fall kan det räcka med att lossa växellådstråget, göra rent ventilhuset, byta olja och sil.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil