Ppa_holgersson2009-11-02 · #Har bytat bränslepumsrelä R3/brun men bilen startar ibland och ibland inte bilen startar inte när den är kall och som sagt så klickar det vid reläerna när man vrider på nycklen för att starta bilen.
Ska man kanske lossna batteriet så att felkoder raderas eller vad ska jag göra?
Föra ägaren sa också att bilen var med för stöldförsök kan det vara att larmet har krånglat??
Bränslepumpen surar allt verkar okej med den, men det klickar vid relärna fortfarande.
Vad har Relä R8/brun och R9/brun för funktion?
Brukar inte hjälpa att släcka alla felkoder med att bara lossa ena batterikabeln, då man även bör släcka dessa med tex en handavläsare för OBD2, svårt att säga om det finns sammanhang till dess larmfunktion och tidigare stöldförsök,,,
Relä8/Brun för denna modell ska enligt reparationshandboken vara för halvljus.
Ppa_holgersson2009-11-02 · #Provade idag o puta bilen och starta med växel, det gick ganska lätt o starta misstänker batteriet nu, Körde en ganska bra runda provade efter så startar bilen hur bra som helst.
Hur ska värdena vara på batteriet när motorn inte är igång och när motorn är igång?
Ppa_holgersson2009-11-03 · #bilen startar fortfarande inte, det klickar vid relärna och startmotorn vrids ibland men ibland den bara klickar och ibland så vrider jag nycklen utan att något händer.
Dvs problemet ligger på starten.
Finns det något Relä som går till starten och i så fall vilken relä?
Ett friskt batteri bör hålla runt 12 Volt i så kallat viloläge och sedan runt 13-14 Volt med motorn i gång, mätt mellan batteripolerna, starten har i sig inget externt relä utan detta sitter oftast inbyggt i startmotorns solenoid, som det brukar börja klicka i mer och mer då startmotorn börjar ge upp.
Men börja med och mät upp värdena för batteriet och att dess laddning är okey.
Ppa_holgersson2009-11-04 · #batteriet ser helt okej ut man kan slå på helljus,windrutes torkare, men ska prova o kolla med startmotorn.
Ppa_holgersson2009-11-04 · #Men innan så vred startmotorn motorn runt och endå så startade inte bilen?
Vad kan då ha varit för problem innan?
Kan du bara ge tips vad som får bilen att inte starta, så jag kan undersöka?
Jadu,, det är vid liknande symtom för det mesta toksvårt att ge bra och mer råd än vad som hitills givits i fallet och i sådan fall skalle man helst var vid bilen live för att bättre/säkrare kunna felsöka dessa "intressanta" fall,,, :-)
Men faktum kvarstår att dessa säkringsboxar har undar alla år med modellen i fråga varit mycket upphov till deverse mer eller mindre skumma elfel, men genom att startmotorn tidigare gick runt ligger det som du med nämner att någonting annat som inte är som det skall.
Ppa_holgersson2009-11-04 · #Men har du inga tips om vad som får bilen att inte starta finns det nån säkring,Relä nåt annat som ingår i starten.
Igår borgserade jag bilen och min bror satte i 4:ans växel o tryckte på gasen så startade bilen.
kan det vara att startmotorn inte får tillräckligt med ström? för ibland vrider den runt men ibland inte.
Kan man felsöka bilen med styrdata? och var ligger uttaget på dessa bilar.
Ppa_holgersson2009-11-04 · #jag misstänker också att det är fel mellan tändlåset och startmotorn.
Ja det är mycket möjligt att då startmotorn klíckar att endera är det dålig kontakt till och från batteriet, alltså batteriets jordkabel till karossen och dess pluskabel som går till just startmotorn som är mycket viktigt att dessa har god kontakt och värt att börja med.
Så även att startmotorns tunnare kabel till solenoiden som kommer från tändlåset har god kontakt och att spänning finns där i startläge och det går att läsa ut OBD2 felkoder ur denna med tex:
https://www.24.se/obd2-felkodslasare-p-552.aspx
Men det är inte säkert att felkod ges för alla elfel,,, lite osäker med var detta uttag satt nu igen på denna modell, men någonstans i förarens närhet brukar det vara och ofta i panelen ovanför pedalerna som detta iaf sitter på Mondeo.
Ppa_holgersson2009-11-05 · #Hittade felet nyss det visade sig att det fanns fett på tändplattan (tändlåset) det fanns massa med tjockfett som störde kontakten mellen tändlås och startmotor, Nu startar bilen utan problem,
Ett stort tack till alla som hjälpte till speciellt till dig Peter H som visade stort intresse om att hjälpa till.
Okey,, kul att du hittade det problemet som inte är allt för vanligt och är nu med antecknat för kommande objekt och liknande symtom,,, :-)
Ppa_holgersson2009-11-05 · #Nej det är inte vanligt med det nej, men vad jag såg så hade tändlåset fett men på nåt sett hade det kommit in på tändplattan det var därför det klickade på säkringsboxen oxå.
Ja och fett leder ju ström,, som i sin tur kan ge lite märkliga fenomen,,,